Ռազմարդյունաբերությունը և իրականությունը

Անսպասելի հայտնվեց և անվիճելի ընդունվեց այն միտքը, թե մեզ զարգացած ռազմարդյունաբերություն է պետք։

Հիմնավորվում էր այսպես․ ուժեղ բանակ ունենալու համար պետք է ուժեղ ռազմարդյունաբերություն։ Եթե այս նախադասության մեջ տրամաբանություն կա, ուրեմն այդ տրամաբանությամբ պետք է վերաբերվել մյուս ոլորտներին։

Քանի որ մեզ պետք է լավ բժշկություն, ուրեմն պետք է սկսել տոմոգրաֆների, սոնոգրաֆների և մնացած բժշկական սարքավորումների արտադրությունը։

Կամ, Երևանում տրանսպորտի վիճակը լավացնելու համար պետք է զարկ տալ ավտոարդյունաբերությանը, ընդ որում՝ ոչ ցածր մերսեդեսի որակից։

Քանի որ մեզ պետք է լավ ավիացիա, ուրեմն պետք է սկսենք օդանավեր արտադրել։

Քանի որ մեզ պետք է լավ կրթական համակարգ, ուրեմն պետք է սկսել մատիտների արտադրություն։

 

Աշխարհում չկա մի երկիր, որ ունենա այն բոլոր արտադրությունները, ինչի կարիքն ունի։ Երկրները մասնագիտանում են մի քանի ոլորտներում, որոնք ավելի մեծ ազգային հարստություն են ստեղծում և դրանց հաշվին կարողանում են բավարարել մյուս կարիքները։

Իհարկե, ինչքան ավելի բարդ և շատ ոլորտներում է մասնագիտանում երկիրը, այնքան լավ, բայց դրա համար միայն ցանկությունը բավարար չի, պետք է հաշվի նստել օբյեկտիվ իրականության հետ։

 

Անհրաժեշտ է հասկանալ՝ ինչ բան է մրցունակ ռազմարդյունաբերությունը, և ունե՞նք արդյոք դա ստեղծելու անհրաժեշտ ռեսուրսները։

 

Տեխնոլոգիաների բուրգը

Ցանկացած արտադրություն օգտագործում է մի շարք տեխնոլոգիաներ՝ տասնյակ, հարյուրավոր, հազարավոր, գուցե ավելի շատ։ Եթե փորձենք ինչ-որ կերպ դասակարգել եղած բոլոր տեխնոլոգիաները, կստացվի մի հսկայական բուրգ, որտեղ ներքևում կլինեն ամենապարզ տեխնոլոգիաները, իսկ դեպի վեր՝ ավելի և ավելի բարդ տեխնոլոգիաները։ Իսկ բուրգի ամենավերևում ռազմարդյունաբերությունն է։ Պատկերացրեք Քեոփսի բուրգը, որտեղ գագաթի մի զգալի մասը ռազմարդյունաբերությունն է, որը հիմնված է ներքևի գործնականում բոլոր տեխնոլոգիաների վրա, ներառում է մյուս տեխնոլոգիաների ամենակատարյալ լուծումները և իր հերթին սնում է նրանց։

Մեզ մոտ համոզմունք է ծագել, թե չունենալով որևէ կայացած տեխնոլոգիական ոլորտ, կարող ենք միանգամից ռազմարդյունաբերություն ստեղծել։

 

Կարիք կա, որ մենք հստակ պատկերացնենք, թե ինչ զարգացած տեխնոլոգիաներ ունենք։ Ասում են, Տեղեկատվական տեխնոլոգիաներ, է՞լ ինչ։

 

Կրթության և գիտությունների բուրգը

Հասկանալի է, որ բարդ տեխնոլոգիաներ ստեղծելու համար համապատասխան մասնագետներ են պետք։ Ինչպե՞ս է մասնագետների հարցը լուծում, օրինակ՝ ԱՄՆ-ն։ ԱՄՆ-ն ունի աշխարհի լավագույն համալսարանները։ Սակայն ԱՄՆ-ի 300 մլն բնակչությունը չի տալիս բավարար քանակությամբ օժտված երեխաներ, որոնցից կարելի է պատրաստել անհրաժեշտ քանակությամբ բարձրակարգ մասնագետներ։ Բնական լուծումը հետևյալն է․ ԱՄՆ-ն և մյուս զարգացած երկրները օժտված երեխաներ են ընտրում ամբողջ աշխարհից։

Հիմա պատկերացնենք կրթության բուրգը, որտեղ հիմքում աշխարհի 7 միլիարդ բնակչությունն է, և օժտված երեխաների ու ուսանողների ընտրությունը կատարվում է այդ 7 միլիարդից։ Ընտրության համար օգտագործվում են բազմազան միջոցներ, օրինակ միջազգային դպրոցական օլիմպիադաները, միջազգային դպրոցական համակարգերը, որոնց օրինակներից է Դիլիջանի միջազգային դպրոցը, Ամերիկյան դպրոցներում և համալսարաններում սովորելու համար հատուկ դրամաշնորհները և այլն։

Աշխարհի այս ահռելի կրթական բուրգի մեջ, որի հիմքում 7 միլիարդ մարդկությունն է, իսկ վերևում ամերիկյան և մի քանի արևմտյան երկրների համալսարանները և գիտական հաստատություններն են, Հայաստանն իր 3 միլիոն ծերացած բնակչությամբ և լիովին քայքայված կրթական համակարգով շատ փոքր է և գտնվում է շատ ներքևում, գուցե, միայն մի քանի աֆրիկյան երկրներից վերև։ Ընդ որում, մեր օժտված երեխաներն էլ, վերը նկարագրված միջոցներով, գումարած «Լույս» հիմնադրամը, արդեն վաղուց արտերկրում են։

Լավ կլիներ մի անգամ հաշվետվություն տեսնեինք, թե «Լույս» հիմնադրամը քանի մարդ է ուղարկել դուրս սովորելու և նրանցից քանիսն են վերադարձել։

 

Փաստորեն մասնագետների բուրգից մենք ունենք մի բուռ ծրագրավորողներ միայն։ Հայաստանի ծրագրավորողների հիմնական պոտենցիալը աշխատում է մի 20-25 կազմակերպություններում, որոնց ցանկը կարելի է ստանալ խոշոր հարկատուների մասին ՊԵԿ կայքից։ Ընդ որում, այդ բոլոր կազմակերպությունները ծանրաբեռնված են պատվերներով, մասնագետների կարիք ունեն և հազիվ իրենց գործն են հասցնում անել։

 

Ռազմարդյունաբերություն ստեղծելու այս աղմուկը բարձրացրել են մի խումբ կազմակերպություններ, որոնց ո՛չ անունն է հայտնի, ո՛չ նրանց կատարած աշխատանքները։ Այդ կազմակերպությունները պնդում են, որ ստեղծելու են ամենաժամանակակից տեխնոլոգիաներ և արտահանելու են ուր ասես։ Նրանք կարողացան ստանալ իրենց նախարարությունը՝ ԲՏԱ, պահանջում և ստանում են պետական պատվերներ և հարկային արտոնություններ։

 

Հայկական Ծրագրեր ընկերության մոտեցումը բոլորովին այլ է։

Մենք կառավարությունից պահանջում ենք չխանգարել մեզ աշխատել։ Պարտավորվում ենք վճարել բոլոր հարկերը, ինչն անում ենք արդեն 33 տարի։ Եւ պահանջում ենք, որ մեր մուծած հարկերով մեր բանակի համար գնվի աշխարհի ամենաբարձրակարգ զենքը։ Կարծում եմ, այդպիսին է մյուս խոշոր ՏՏ կազմակերպությունների մոտեցումը։

 

Ժամանակակից տեխնոլոգիաներին և Հայաստանի կրթությանը ծանոթ ցանկացած մասնագետ կհաստատի այս տեսակետը։ Ավելի կարևոր է հասկանալ, թե ինչպես հասանք ամենաժամանակակից ռազմական արդյունաբերություն ստեղծելու զարմանալի մտքին։

 

ԲՏԱ նախարարությունը փաստացի երկրորդ տեխնոլոգիական նախարարությունն է։ Առաջինը Ձեռնարկությունների Ինկուբատորն է իր 80 աշխատակիցներով և մի նախարարության չափ բյուջեով։ Հիմա պլանավորում են ստեղծել երրորդը՝ վենչուրային հիմնադրամ անվամբ 100 մլն դոլար ֆինանսներով։

 

Հենց հիմա ընթացքի մեջ է ևս մի անհեթեթ ծրագիր։

Ջրվեժում ստեղծում են Ինժեներական քաղաք, որի համար կառավարությունը պատրաստ է ծախսել 10․5 մլն դոլար։

Սա այն դեպքում, երբ Աջափնյակում կա «IT Park» կենտրոնը (նախկին Ալգորիթմ ինստիտուտի շենքում)։ IT Park-ը ունի 13,000 քմ տարածք, որից 8,500 քմ-ը արդեն վերանորոգված և զբաղեցված է։ IT Park-ում այժմ գործում են 77 կազմակերպություններ։ Մնացած 4,500 քմ տարածքը ազատ է, վարձակալներ չկան։ Ես այս մասին գիտեմ, որովհետև IT Park-ի տնօրինությունը մեզ էլ էր դիմել վարձակալելու առաջարկով, ի դեպ պայմանները շատ լավն են։

Պատկերացրեք IT Park-ի տեղը՝ մետրոյի նոր կայարանից մի 150 մետր հեռավորության վրա։ Եւ այս հոյակապ կենտրոնի համար պետությունը ծախս չի արել, ընդհակառակը, փող է աշխատել՝ ավերակ շենքը սեփականաշնորհելով։

 

Այս բոլոր սխալ քայլերի հիմքը դրվել է այն ժամանակ, երբ կառավարությունը որոշեց, թե ի՛նքը պե՛տք է որոշի ինչ որ գերակա ուղղություններ, կարո՛ղ է և պե՛տք է զարգացնի այդ ուղղությունները։ Սրանից հետո արդեն անխուսափելի էր այն անհեթեթությունների շքերթը, որին մենք ականատես ենք` Ձեռնարկությունների ինկուբատոր, հարկային արտոնություններ, դրամաշնորհներ, աշխարհով մեկ ուղևորություններ, ԲՏԱ նախարարություն, Ինժեներական քաղաք, Ռազմարդյունաբերություն, Տիեզերական հետազոտություններ, Պետական վենչուրային հիմնադրամ ․ ․ ․ ։

 

Գերակա ուղղություններ որոշելու և ծաղկեցնելու այս արատավոր պրակտիկան հորինել են նախորդ կառավարությունները 2001թ.։ Հույս ունեինք, թե նոր կառավարությունը անմիջապես կվերացնի այս մոտեցումը, սակայն հակառակը ստացվեց։

 

Տեխնոլոգիաների ոլորտում պետության դերը պետք է սահմանափակվի միայն կրթությունը ֆինանսավորելով։ Մյուս բոլոր քայլերը ի վնաս են աշխատում։ Ամեն մի դրամը պետք է ուղղվի կրթությանը։ Ուրիշ բանի կարիք մենք չունենք։

 

Ափսոս է ժամանակը։

 

Աշոտ Խաչատրյան,

Հայկական Ծրագրեր Ընկերության նախագահ։

 

Այս թեմայով՝

Կարգո կուլտը Հայաստանում

Ներդրումները և տնտեսական հեղափոխությունը Հայաստանում

Ուղեղները պետք է հավաքագրել ողջ աշխարհից

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր