Եկամտային հարկի համահարթեցումը և տնտեսական աճը

2018 թ. վերջին ՀՀ Ֆինանսների նախարարության կողմից ներկայացվեց «ՀՀ հարկային օրենսգրքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» ՀՀ օրենքի նախագիծ, որի ընդունման արդյունքում, ըստ նախագծի հեղինակների, ակնկալվում է բարելավել գործարար և ներդրումային միջավայրը, բարենպաստ պայմաններ ստեղծել ձեռնարկատիրության զարգացման համար, բարձրացնել ազգային տնտեսության մրցունակությունը, նպաստել արտահանմանը կողմնորոշված արտադրությունների զարգացմանը, տնտեսական աճի համար ապահովել կայուն նախադրյալներ: Նախագծով առաջարկվող փոփոխություններից է եկամտային հարկի համահարթեցումը, ինչը հանրության շրջանում լայն քննարկումների և տարակարծությունների առիթ դարձավ: Հաշվի առնելով այդ փոփոխության շուրջ ծագած տարատեսակ վերլուծություններն ու հակասական տեսակետները` կփորձենք ուսումնասիրել և պարզաբանել առկա հիմնախնդիրները, որոնք կքննարկենք նաև մեր հետագա աշխատանքներում:

 

Եկամտային հարկի համահարթեցումը և տնտեսական աճը

 

Համահարթ եկամտային հարկի կողմնակիցները ներկայացնում են դրա արդյունավետությունը հիմնավորող հետևյալ փաստարկները․

 

1. համահարթեցումը նվազեցնում է հարկային համակարգի բարդությունը և դրանով պայմանավորված վարչական ծախսերը,
2. ավելի ցածր դրույքաչափերի և ավելի պարզ կանոնների շնորհիվ խթաններ են ստեղծվում որպեսզի հարկ վճարողների կողմից ներկայացվող եկամտի մակարդակները լինեն ավելի ճշգրիտ,
3. նվազեցնում է հարկի սահմանային բեռը՝ նպաստելով ներդրումների և խնայողությունների ավելացմանը,
4. խթանում է աշխատուժի առաջարկը։

 

Ընդհանուր առմամբ ՀՀ-ում այս փոփոխության ընդդիմախոսներն առաջ են քաշում երկու հիմնախնդիր, որոնցից առաջինը սոցիալականն է, իսկ մյուսը` տնտեսականը, ընդ որում վերջինիս մասին խոսելիս ավելի շատ շեշտադրվում է համահարթեցման արդյունքում բյուջեի հարկային եկամուտների կորստի ռիսկը:

Հաշվի առնելով ՀՀ տնտեսության առանձնահատկությունները` դիտարկենք համահարթեցման վերաբերյալ դեմ և կողմ կարծիքները, ինչպես նաև այն հարցադրումները, որոնց մասին երկու կողմերն ունեցել են հակասական հիմնավորումներ.

 

1. Սոցիալական «արդարություն և հավասարություն»
Միջազգային գրականության որոշ աղբյուրներում համահարթ եկամտային հարկը համարվում է պրոգրեսիվ հարկային համակարգի ձև, այն առումով, որ ավելի բարձր ստացողն ավելի շատ է հարկ վճարում, քան ավելի ցածր ստացողը։ 23 տոկոս եկամտահարկի դեպքում, եթե աշխատողն ստանում է 100,000 դրամ ապա, նրա եկամտային հարկը կկազմի 23,000 դրամ, մինչդեռ 1,000,000 դրամ ստացողինը` նույն դրույքաչափի պայմաններում կկազմի 230,000 դրամ: Վճարելով այսքան տարբեր չափով հարկ` նրանք հավասարապես են օգտվում նույն հասարակական բարիքից (բուժօգնություն, կրթություն, ճանապարհներ, լուսավորություն, մաքրություն, երկրի անվտանգություն և այլն)։ Համահարթ եկամտային հարկի ընդդիմախոսները պնդում են, որ վճարված հարկերի այս տարբերությունը քիչ է և ավելի արդար կլինի էլ ավելի շատ գումար գանձել բարձր աշխատավարձ ստացողներից։ Սա արդեն նմանվում է պատժի՝ լավ աշխատանքի համար։

 

Ավելին` չկա որևէ հաշվարկ կամ հիմնավորվում պրոգրեսիվ համակարգի դրույքաչափերի արդյունավետության վերաբերյալ: Այսինքն այն, որ 2 միլիոն դրամից ավել եկամուտ ստացողը պետք է հայտնվի 36 տոկոսի սանդղակում, որոշել է ինչ-որ մեկը (կառավարության կողմից ընդունված ցանկացած որոշման հիմքում ընկած է անհատի որոշումը), ինչը խիստ սուբյեկտիվ մոտեցում է:
Տեսակետը, որ եկամտային հարկի համահարթեցումը հանգեցնելու է բնակչության եկամուտների անհավասարության Ջինիի ինդեքսի աճին, միայն կարճաժամկետ գնահատականներ են, քանի որ 150,000 դրամից բարձր եկամուտ ունեցող անձինք համահարթեցման արդյունքում ավելացած գումարը կամ ներդնելու են, կամ սպառելու, ինչն էլ արագացուցչի (աքսելերատորի) էֆեկտով երկարաժամկետում հանգեցնելու է ավելի ցածր եկամուտներ ստացողների բարեկեցության բարելավմանը: Այսինքն այս հարաբերությունները կարող են ավելի արդյունավետ ինքնակազմակերպվել` առանց պետական ակտիվ միջամտության և վերջապես աշխարհի ոչ մի երկրում եկամուտների վերաբաշխումը չի տարել բարգավաճման, դրան կարելի է հասնել միայն բարձր վարձատրվող աշխատատեղերի ստեղծմամբ, կրթական ոլորտի բարեփոխմամբ և բարենպաստ բիզնես միջավայրի ստեղծմամբ:

 

2. Տնտեսական աճի նախադրյալները
ՀՀ-ում բավականին բարձր է «ուղեղների արտահոսքը», քանի որ մեր երկրում բարձր որակավորում ունեցող մասնագետների աշխատավարձը մրցունակ չէ, իսկ նրանց աշխատանքի առաջարկը բավական զգայուն է աշխատավարձի նկատմամբ: Այս առումով եկամտային հարկի համահարթեցումը կհանգեցնի ոլորտում դրական տեղաշարժերի: Եկամտային հարկի իջեցման արդյունքում նաև նպաստավոր պայմաններ կստեղծվեն գործատուների համար` ներգրավելու առավել արտադրողական աշխատուժ: Բացի այդ համահարթեցումը մարդկանց ավելի կշահագրգռի իրենց գիտելիքները խորացնելու, մասնագիտական որակավորումը բարձրացնելու, ավելի շատ աշխատելու և վերջապես ավելի բարձր վաստակելու համար: Արդյունքում համահարթ եկամտային հարկը կտանի գիտելիքահենք տնտեսության կառուցմանը:

 

Ինչ վերաբերում է բյուջեի հարկային եկամուտների կորստին, ապա ըստ նախագծի հեղինակների, հաշվի առնելով հարկաբյուջետային կայունության ապահովման խնդիրը` այն փոխհատուցվելու է ակցիզային հարկի բարձրացմամբ: Շատ ընդդիմախոսներ կարծում են, որ այս ամենի արդյունքում հարկային բեռը տեղափոխվում է մինչև 150,000 դրամ եկամուտ ստացողների վրա, քանի որ համահարթեցման արդյունքում նրանց եկամուտնեըը մնում են անփոփոխ, փոխարենը, ակցիզային հարկով հարկվող որոշ ապրանքների գների բարձրացմամբ պայմանավորված` ընկնում է նրանց գնողունակությունը: Նման մտահոգությունն, իհարկե, ունի հիմքեր: Կարծում ենք բյուջեյի հարկային եկամուտների կորուստը կարելի է լրացնել` շեշտը դնելով ոչ թե ակցիզային հարկի բարձրացման, այլ այնպիսի ուղղակի հարկերի վրա, ինչպիսիք են գույքահարկը և շքեղության հարկը: Ընդդիմախոսների հիմնական փաստարկը համահարթեցման արդյունքում բնակչության եկամուտների անհավասարության խորացումն է, և դրա լուծումը նրանք տեսնում են` հայտարարագրված բարձր եկամուտների նկատմամբ բարձր դրույքաչափ սահմանելով: Սակայն խնդիրը նրանում է, որ մեր իրականությունում հարուստներն ու աղքատները չեն որոշվում իրենց հայտարարագրված եկամտի մակարդակներով: Հարուստների եկամուտները հիմնականում ստացվում է անօրինական ճանապարհներով, այդ իսկ պատճառով նրանց ունեցվածքը հայտարարագրելիս ականատես ենք լինում պարադոքսի: Այսինքն ստացվում է պրոգրեսիվ հարկումն ուղղված է օրինական ճանապարհով, իրենց մասնագիտական բարձր որակավորման շնորհիվ բարձր եկամուտ ստացողների միջոցով սոցիալական անհավասարության, ինչպես նաև բյուջեի եկամուտների կորստի հիմնախնդիրների լուծմանը: Արդյունքում օրենքը գործում է ի վնաս բնակչության միջին խավի:

 

Սոցիալական անհավասարության, ինչպես նաև համահարթեցման արդյունքում բյուջեի եկամուտների կորստի հիմնախնդիրները պետք է լուծել ոչ թե պրոգրեսիվ եկամտային հարկի, այլ խիստ պրոգրեսիվ գույքահարկի և շքեղության հարկի սահմանմամբ:

 

3. Օրենսդրական համակարգի հիմնախնդիրները
Օրենսդրական համակարգը մշակելիս պետք է նվազագույնի հասցնել այն շրջանցելու հնարավոր ռիսկերը: Գործող հարկային օրենսդրության մեջ պրոգրեսիվ եկամտային համակարգի շեմերը շահութահարկի և շահաբաժինների հարկի շեմից բարձր սահմանելով` գործատուին դրդում են, որպեսզի նա անվանական աշխատավարձը պայմանագրով սահմանի նվազագույնին մոտ, իսկ մնացած մասն առձեռն վճարի աշխատողին իր շահույթից` ստեղծելով ստվերային դաշտ: Անվիճելի է այն փաստը, որ եկամտային հարկի համահարթեցումը և այն շահույթի և շահաբաժինների հարկերի մակարդակին իջեցնելը կկրճատի ստվերը: Միևնույն ժամանակ գործատուների մոտ կվերանա աշխատավարձը արհեստականորեն ցածր սահմանելով` պրոգրեսիվ համակարգի ցածր շեմում հայտնվելու հակվածությունը: Օրինակ երբ աշխատավարձը կազմում է 3,000,000 դրամ, ապա գործող օրենսդրության պայմաններում գործատուն առաջարկում է աշխատողին գրանցել նաև նրա ազգականներից որևէ մեկին ևս, որպեսզի յուրաքանչյուրի մասով գրանցվի 1,500,000 դրամ` այսպիսով 36 տոկոս շեմից հայտնվելով 28 տոկոսի շեմում:

 

Ինչ վերաբերում է ներդրումներին, ապա այս փոփոխությունը, մասնավորապես հարկային համակարգի վարչարարության պարզեցումը և արտադրողական աշխատուժի առկայությունը միայն կնպաստեն դրանց ներգրավմանը` ստեղծելով բարենպաստ ներդրումային միջավայր: Այս տեսակետի վերաբերյալ անհրաժեշտ են առավել հանգամանալից քննարկումներ, ինչը մենք պլանավորում ենք անել մոտակայում:

 

Այսպիսով` գործող հարկային օրենսգիրքը, մեր երկրի բարգավաճման և ընդունվող որոշումների արդյունավետության բարձրացման տեսանկյունից, փոփոխությունների անհրաժեշտություն ունի։
Կարևոր և օգտակար ենք համարում նման հիմնախնդիրների շուրջ քննարկումների կազմակերպումն ու բոլոր շահագրգիռ կողմերի մասնակցությունը:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր