Աղքատություն և ֆինանսական զարգացում

Լայնորեն տարածված է այն տեսակետը, որ աղքատությունը բազմակողմ է և աղքատության կրճատումը հանգեցնում է տարատեսակ փոփոխությունների: Զարգացող երկրներում տնտեսական զարգացման խթանման հիմնական նպատակը միշտ մնացել է տնտեսական աճը և աղքատության կրճատումը: Երբ 1997թ. Մեծ Բրիտանիայում լեյբորիստական կառավարությունը եկավ իշխանության, ստանձնեց պարտավորություն՝ «կենտրոնացնել միջազգային ջանքերն աղքատության վերացման և տնտեսական աճի խրախուսման գործում, որը օգուտ կբերի աղքատներին»։ Արդյունքում այս գաղափարը ամրագրվել է միջազգային զարգացման մասին օրենքում, որը «աղքատության կրճատումը սահմանում է որպես զարգացման բրիտանական օժանդակության առանցքային նպատակ»:

 

Աղքատության խնդիրների վրա միջազգային ուշադրության կենտրոնացումը բարձրացել է հատկապես 1990-ական թթ. և 2000թ. ընդունված ՄԱԿ-ի հազարամյակների զարգացման հռչակագրով (MDGs), որով աղքատության կրճատումը սահմանվեց ՄԱԿ-ի առաջնահերթություններից մեկը:

 

Հայաստանում ևս աղքատության հաղթահարումը առաջնահերթ խնդիրներից է և կառավարության 08.08.2003, N 994-Ն որոշմամբ հաստատվեց «Աղքատության հաղթահարման ռազմավարական ծրագիրը»: Հայաստանի 2014-2025թթ. հեռանկարային զարգացման ծրագրով աղքատության հաղթահարումը սահմանված է որպես մարդկային կապիտալի զարգացման գրավականներից ու ՀԶԾ նպատակներից մեկը:

 

Կատարված տարբեր հետազոտությունների հիման վրա գերիշխող է դառնում այն տեսակետը, որ աղքատությունը որոշվում է ոչ միայն տնտեսական և նյութական հանգամանքներով, այլև բազմաչափ գործոններով, ինչպես նաև աղքատությունը չափվում է աղքատների տարբեր ընդունակություններով և հնարավորություններով: Օրինակ, Տնտեսական համագործակցության և զարգացման կազմակերպության (OECD) Զարգացման աջակցության կոմիտեն (DAC) 2001թ.-ին հայտարարել է «ԶԱԿ Աղքատության հաղթահարման ուղեցույցը»: Այստեղ ամփոփված սկզբունքները որոշում են աղքատությունը որպես «տնտեսական, մարդկային, քաղաքական, պաշտպանիչ և սոցիալ-մշակութային կարողությունների բացակայության իրավիճակ»:

 

Գոյություն ունեն տեսականորեն համոզիչ տեսակետներ այն մասին, որ ֆինանսական հատվածի զարգացումը որոշիչ դեր է խաղում տնտեսական աճի ձեռք բերման և աղքատության կրճատման համար: Ֆինանսական հատվածի զարգացումը կարող է ազդել աղքատության վրա երկու ձևով` ուղղակի և անուղղակի: Դրանցից առաջին կարևոր ուղղությունն այն է, երբ ֆինանսական հատվածի զարգացումը խթանում է աղքատության կրճատմանը տնտեսական աճի միջոցով: Դա գրականության մեջ հայտնի է “ծորելու” (trickledown) տեսություն անվանմամբ (երբ ամենաաղքատները աստիճանաբար օգուտ են ստանում ամենահարուստների հարստության աճման արդյունքում), որի դեպքում տնտեսական աճը “հոսում է” դեպի աղքատները  աշխատատեղերի և այլ տնտեսական հնարավորությունների ստեղծման միջոցով: Բացի այդ, տնտեսական աճը ստեղծում է նաև անհրաժեշտ պայմաններ այդ աճից օգուտների ավելի լայն տեղաբաշխման համար: Այստեղ ազդեցությունը դրսևորվում է տարբեր ձևերով հետևյալ կերպ: Առաջին, տնտեսական աճը կարող էր ստեղծել նոր աշխատատեղեր աղքատների համար: Երկրորդ, տնտեսական աճի ավելի բարձր տեմպերը կարող են օգուտներ բերել աղքատներին, քանի որ դա կարող է հանգեցնել որակավորված և չորակավորված աշխատուժի վարձատրության միջև տարբերությունների կրճատմանը: Երրորդ, տնտեսական աճի պատճառով հարկային մուտքերի աճը կարող է հանգեցնել պետության սոցիալական ծախսերի ավելացմանը (առողջություն, կրթություն և սոցիալական ապահովություն), որը օգուտ կբերի աղքատներին, ովքեր արդյունքում կարող են ավելի շատ ներդնել մարդկային կապիտալում: Չորրորդ, ավելի շատ ֆոնդեր հասանելի կդառնան աղքատներին նեդրումային նպատակների համար, որպես արդյունք ավելացնելով կապիտալի կուտակումը, որն էլ կհանգեցնի եկամուտների ավելացմանը:

 

Մյուս ուղղությունը վերաբերում է այն հանգամանքին, որ ֆինանսական հատվածի զարգացումը կարող է թույլ տալ աղքատներին ստանալ կամ ավելացնել ֆինանսական ծառայություններից օգտվելու հնարավորությունները, ինչպիսիք  են վարկերը և ապահովագրական ծառայությունները: Այն թույլ կտա ավելացնել աղքատների արտադրողական ակտիվները, որոնք կավելացնեն իրենց արտադրողականությունը և կբարձրացնեն իրենց տնտեսական ներուժը: Այս առումով, վարկային սահմանափակումները, որոնք ստացվում են տեղեկատվության անհամաչափության պատճառով, պարտադիր պայման են աղքատների համար, ովքեր ի վիճակի չեն ֆինանսավորելու իրենց սեփական նախագծերը կամ օգտագործել  գրավը բանկային վարկ ստանալու համար:

 

Տնտեսագիտական գրականության մեջ առկա է նաև տեսակետ, որ ֆինանսավորման հասանելության բացակայությունն այն հիմնական գործոններից է, որը գտնվում է քրոնիկ աղքատության հիմքում: Փոքր վարկավորման մեկ միավորին ընկնող բարձր ծախսերի պատճառով աղքատները չեն կարողանում պարտք վերցնել ապագայում ներդրումներ կատարելու համար: Օրինակ, վարկերի հասանելիության բացակայությունը հավերժացնում է աղքատությունը Պերուում, քանի որ աղքատները չեն կարողանում ապահովել իրենց երեխաներին համապատասխան կրթությամբ: Ընդ որում, աշխատող երեխաների քանակը վատ գործող ֆինանսական համակարգ ունեցող երկրներում բարձր է:

 

Անհրաժեշտ է նշել, որ աղքատությունը ստեղծվում է ոչ թե աղքատների կողմից, այլ ինստիտուտների և քաղաքականության կողմից, որոնք շրջապատում են նրանց։ Աղքատության վերացման համար այն, ինչ պետք է անենք ինստիտուտներում և քաղաքականություններում համապատասխան փոփոխությունների իրականացումն է և նորի ստեղծումն է։

 

Բարեգործությունը և պետական աջակցությունը աղքատության խնդրի լուծում չեն, դրանք միայն օգնում են աղքատության շարունակելիությանը։ Քանի որ դրանք ստեղծում են կախվածություն և անհատից վերցնում են աղքատության պատը ճեղքելու նախաձեռնությունը։ Յուրաքանչյուր անհատի մեջ աղքատության խնդրի պատասխանն է ստեղծագործական մտքի և էներգիայի ստեղծումը։

 

Աղքատներին կարելի է համեմատել Բոնսայի ծառերի հետ: Երբ մենք տնկում եք ամենաբարձր ծառի ամենալավ սերմերը 6 դյույմ խորություն ունեցող ծաղկամանի մեջ, մենք ստանում եք ամենաբարձր ծառի իդեալական կրկնօրինակը, սակայն այն տասից-քսան դյույմ բարձրությամբ է լինում: Ցանած սերմերը որակապես «վատը» չէին,  այլ հողը՝ հենքը, որը տրամադրել ենք սերմեր աճեցնելու համար, եղել է անբարենպաստ: Աղքատ մարդիկ բոնսայի մարդիկ են: Նրանց հետ չկա ոչինչ սխալական: Միայն հասարակությունը նրանց «աճելու» համար երբեք հիմք չի տվել:

 

Այսպիսով, եթե ֆինանսական շուկաները լինեին կատարյալ, ֆինանսների առկայությունը թույլ կտար մարդկանց ֆինանսավորել կրթությունը, վերապատրաստումը և գործարար հնարավորությունները, հիմնվելով միայն իրենց տաղանդի և նախաձեռնությունների վրա, այլ ոչ թե ծնողական հարստության կամ պետական աջակցության վրա: Քանի որ ֆինանսական շուկաները խորանում են և ֆինանսական ռեսուրսների հասանելիությունը բարելավվում է, տնային տնտեսությունները, որոնք նախկինում չունեին ֆինանսներին հասանելիություն, կարող են դառնալ հիմնական շահառուները: Այս շրջանակում, ֆինանսական զարգացումը կհավասարեցնի հնարավորությունները, նվազեցնելով սկզբնական հարստության կարևորությունը, և հետևապես, կլինի ի օգուտ աղքատների:

 

Այսինքն, աղքատների թաքնված ձեռնարկատիրական  ունակությունները կարելի է խթանել փոքր վարկերի միջոցով և նրանց ներգրավել մանր ձեռներեցության ոլորտ։ Սա կարող է նրանց թույլ տալ լինել ավելի ինքնուրույն, ստեղծել  զբաղվածության հնարավորություններ և ներգրավվել տնտեսապես արդյունավետ գործունեության մեջ: Այսպիսով, ֆինանսների հասանելիության մեծացումը կարող է դառնալ այն գործիքը, որը մեր հասարակությունը կմաքրի այնպիսի ախտից, ինչպիսին է աղքատությունը։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր