Լյուդվիգ ֆոն Միզես․ laissez-faire-ի (տնտեսությանը չմիջամտելու) պաշտպանը

20-րդ դարի ամենանշանավոր տնտեսագետներից և փիլիսոփաներից մեկը՝ Լյուդվիգ ֆոն Միզեսն իր տնտեսագիտական հայացքները մշակել է այն հիմնարար աքսիոմի վրա, որ անհատները գործում են նպատակաուղղված՝ ցանկալի նպատակներին հասնելու համար։ Թեև նրա տնտեսական վերլուծությունն ինքնին «արժեքներից ազատ» էր (զերծ սուբյեկտիվ արժեքների կամ ստանդարտների սահմանած չափանիշներից) այն իմաստով, որ կապ չուներ տնտեսագետների արժեքների հետ, Միզեսը հանգել է այն եզրակացության, որ մարդկության համար միակ կենսունակ տնտեսական քաղաքականությունը եղել է անսահմանափակ laissez-faire-ի (տնտեսությանը չմիջամտելու), ազատ շուկայի և մասնավոր սեփականության իրավունքի անարգել իրականացման քաղաքականությունը, երբ կառավարությունը խստորեն սահմանափակվում է իր տարածքային գոտու սահմաններում անձի և սեփականության պաշտպանությամբ։

 

1920-ական թվականներին լինելով Ավստրիայի կառավարության գլխավոր տնտեսական խորհրդատուն, Միզեսը միայնակ կարողացավ դանդաղեցնել գնաճը Ավստրիայում։ Նա մշակեց իր «մասնավոր դասընթացը», որը գրավեց Եվրոպայի երիտասարդ նշանավոր տնտեսագետներին, սոցիոլոգներին և փիլիսոփաներին: 1926 թվականին Միզեսը հիմնադրեց Գործարար պարբերաշրջանների հետազոտության ավստրիական ինստիտուտը։ Որպես տնտեսագիտության «Նորավստրիական դպրոցի» հիմնադիր` Միզեսի գործարար պարբերաշրջանների տեսությունը, որը գնաճի և անկումների պատճառ էր համարում կենտրոնական բանկերի կողմից խրախուսվող ինֆլյացիոն բանկային վարկը, 1930-ականների սկզբին Անգլիայում ընդունվել է երիտասարդ տնտեսագետների մեծամասնության կողմից՝ որպես Մեծ Դեպրեսիայի լավագույն բացատրություն: Նրա ամենաազդեցիկ աշակերտը՝ Ֆրիդրիխ Հայեկը, հետագայում զարգացրել է Միզեսի՝ գործարար պարբերաշրջանների տեսությունը և դրա համար տնտեսագիտության ոլորտում արժանացել Նոբելյան մրցանակի։

 

Միզեսը և Հայեկը

 

Իր առաջին մեծ, «Փողի և վարկի տեսությունը» աշխատության (1912թ․) մեջ Միզեսը կատարեց այն, ինչ համարվում էր անհնարին խնդիր. ինտեգրել փողի տեսությունը սահմանային օգտակարության և գների ընդհանուր տեսության հետ: Քանի որ հայտնի տնտեսագետ Բյոմ-Բավերկը և նրա մյուս ավստրիացի գործընկերները չընդունեցին նրա ինտեգրումը, Միզեսը ստիպված էր ինքնուրույն գործել և հիմնադրեց «նորավստրիական» դպրոցը։ Իր փողի տեսության մեջ Միզեսը վերակենդանացրեց Բրիտանական արժութային դպրոցի վաղուց մոռացված սկզբունքը, որը հայտնի էր մինչև 1850-ական թթ․-ը։ Ըստ այդ սկզբունքի՝ հասարակությունն ընդհանրապես չի շահում փողի առաջարկի ցանկացած ավելացումից։ Փողի և բանկային վարկի ավելացումն առաջացնում է միայն գնաճ և գործարար պարբերաշրջաններ, և հետևաբար կառավարության քաղաքականությունը պետք է պահպանի 100 տոկոսանոց ոսկու ստանդարտին համարժեքը:

 

Միզեսն այս գաղափարներին ավելացրեց իր գործարար պարբերաշրջանների տեսության տարրերը. այն է՝ բանկերի կողմից վարկերի ընդլայնումը, բացի գնաճ առաջացնելուց, անխուսափելի է դարձնում անկումները՝ հանգեցնելով «անարդյունավետ» ներդրումների, այսինքն՝ գործարարներին դրդելով չափից ավելի ներդրումներ կատարել կապիտալ ապրանքների «ավելի բարձր կարգերի» մեջ (հաստոցներ, շինություններ և այլն) և ոչ բավարար ներդրումներ՝ սպառման ապրանքների մեջ:

 

Խնդիրն այն է, որ բիզնեսին տրվող բանկային վարկերը քողարկվում են կեղծ խնայողությունների ներքո և գործարարներին ստիպում են հավատալ, որ կապիտալ ապրանքների արտադրության մեջ ներդրումներ կատարելու համար ավելի շատ խնայողություններ կան, քան սպառողներն իսկապես ցանկանում են խնայել: Հետևաբար, գնաճի թռիչքային բարձրացումը պահանջում է անկում, որը դառնում է ցավոտ, բայց անհրաժեշտ գործընթաց, որի միջոցով շուկան վերացնում է չհիմնավորված ներդրումները և վերականգնում է սպառողական նախապատվություններն ու պահանջները լավագույնս բավարարող ներդրումային և արտադրական կառուցվածքը։ Միզեսը խորհուրդ է տվել վերելքի փուլում անհապաղ դադարեցնել բոլոր բանկային վարկերն ու դրամական էքսպանսիան, իսկ անկման փուլում՝ չմիջամտելու խիստ ռեժիմ սահմանել՝ անկման ուղղիչ ուժերին թույլ տալով որքան հնարավոր է արագ ինքնուրույն լուծել խնդիրը:

 

Ավելին, Միզեսի համար միջամտության վատագույն ձևը կլիներ գների կամ աշխատավարձի մակարդակի աջակցությունը՝ հանգեցնելով գործազրկության, փողի առաջարկի ավելացումը կամ սպառումը խթանելու նպատակով պետական ծախսերի ավելացումը: Միզեսի համար անկումն անբավարար խնայողությունների և չափից շատ սպառման խնդիր էր, այդ պատճառով կարևոր էր խրախուսել խնայողություններն ու տնտեսումը, այլ ոչ թե հակառակը, և կրճատել պետական ծախսերը, այլ ոչ թե ավելացնել դրանք:

 

Առաջին համաշխարհային պատերազմի ժամանակ և դրանից հետո սոցիալիզմը հաղթանակ էր տարել Ռուսաստանում ու Եվրոպայի մեծ մասում, և Միզեսը հրապարակեց իր հայտնի «Տնտեսական հաշվարկ սոցիալիստական համագործակցությունում» հոդվածը (1920թ․), որում նա ցույց տվեց, որ սոցիալիստական պլանավորման խորհուրդը չի կարողանա պլանավորել ժամանակակից տնտեսական համակարգը։ Սոցիալիստական կառավարությունը չէր կարող կատարել տնտեսական հաշվարկներ, որոնք անհրաժեշտ էին բարդ տնտեսության արդյունավետ կազմակերպման համար։ Բացի այդ, արհեստական շուկաներ ստեղծելու ոչ մի փորձ չի աշխատի, քանի որ գնագոյացման և ծախսերի (ինքնարժեքի) հաշվարկման իրական համակարգը պահանջում է սեփականության իրավունքի փոխանակում, հետևաբար նաև՝ մասնավոր սեփականություն արտադրության միջոցների նկատմամբ։

 

Միզեսն այդ հոդվածը զարգացրել է իր «Սոցիալիզմ» գրքում (1922թ․), որը մինչ օրս շարունակում է մնալ սոցիալիզմի՝ երբևէ գրված առավել մանրակրկիտ բազմակողմանի քննադատությունը: Միզեսը ոչ միայն ցույց է տալիս սոցիալիզմի անհնարինությունը, այլև կապիտալիզմը պաշտպանում է սոցիալիստների և այլ քննադատների ներկայացրած հիմնական փաստարկներից: Կենտրոնացված պլանավորմամբ համակարգը շուկայական գները չի կարող փոխարինել տնտեսական հաշվարկի որևէ այլ ձևով, քանի որ նման այլընտրանք գոյություն չունի: Եթե սոցիալիզմը տնտեսական աղետ լիներ, կառավարության միջամտությունը չէր կարող աշխատել և անխուսափելիորեն կտաներ սոցիալիզմի։

 

Միզեսը զարգացրեց այդ գաղափարներն իր «Ինտերվենցիոնիզմի քննադատություն» գրքում (1929թ․), իսկ լիբերալիզմի իր քաղաքական փիլիսոփայությունը ներկայացրեց «Լիբերալիզմ» գրքում (1927թ․): «Ինտերվենցիոնիզմի քննադատություն» գրքում Միզեսը բացատրում էր այն խնդիրները, որոնք առաջանում են, երբ պետությունը պայքարում է տնտեսության վրա ավելի ու ավելի մեծ վերահսկողության համար: Ապա բացատրում է պետական միջամտության (ինտերվենցիոնիզմի) վնասակար հետևանքները՝ քննարկելով դրա ազդեցությունն աշխատավարձի, գների, գործազրկության և գնաճի վրա: Նրա կարծիքով պետական միջամտության քաղաքականությունն իր էությամբ անկայուն է, քանի որ այն նոր խնդիրներ է ստեղծում, որոնք, կարծես, թե պահանջում են հետագա միջամտություններ, ինչն իր հերթին չի լուծում խնդիրը: Ինտերվենցիոնիզմի վերջը սոցիալիզմն է, որից տրամաբանորեն կարելի է խուսափել միայն դեպի ազատ շուկաներ կտրուկ շրջադարձով։

 

1940 թվականին արտագաղթելով Միացյալ Նահանգներ՝ Միզեսը հրապարակեց կարևոր և ազդեցիկ երկու գիրք։ Մասնավորապես, նրա «Բյուրոկրատիա» գիրքն (1944թ․) անգերազանցելի վերլուծություն էր այն մասին, թե ինչու կառավարության գործողությունը պարտադիր պետք է լինի «բյուրոկրատական» և տառապի բյուրոկրատիայի բոլոր հիվանդություններով:

 

Միզեսի առավել փառահեղ նվաճումը նրա «Մարդկային գործունեություն» գիրքն (1949թ․) էր՝ Առաջին համաշխարհային պատերազմից հետո գրված տնտեսագիտության տեսության առաջին բազմակողմանի գիտական աշխատանքը։ Գրքում նա պնդում է, որ ազատ շուկայական տնտեսությունը ոչ միայն գերազանցում է պետական պլանավորման ցանկացած համակարգին, այլև, ի վերջո, ծառայում է որպես քաղաքակրթության հիմք:

 

Լյուդվիգ ֆոն Միզես «Մարդկային գործունեություն», 1949թ․

 

1973 թվականին Միզեսի մահից հետո նրա տնտեսագիտական ուսմունքն ու ազդեցությունը վերածնվեցին։ Վերահրատարակվել են Միզեսի գրքերը, թարգմանվել և հրատարակվել են նրա հոդվածների ժողովածուները։ Միզեսը laissez-faire-ի (տնտեսությանը չմիջամտելու) խիստ պաշտպան էր. նա կողմ էր, որ կառավարությունը ոչ մի տեղ չմիջամտի տնտեսությանը: Նա դեմ էր նաև մաքսատուրքերին, ներգաղթի սահմանափակումներին։ Միզեսը կարողացավ ցույց տալ, որ

 

  • ազատ շուկաների ընդլայնումը, աշխատանքի բաժանումը և մասնավոր կապիտալ ներդրումները մարդկության բարեկեցության և բարգավաճման միակ հնարավոր ճանապարհն են,

 

  • սոցիալիզմը կործանարար կլինի ժամանակակից տնտեսության համար, քանի որ հողի և կապիտալ ապրանքների մասնավոր սեփականության բացակայությունը խոչընդոտում է ցանկացած տեսակի ռացիոնալ գնագոյացմանը կամ ծախսերի գնահատմանը,

 

  • կառավարության միջամտությունը, բացի շուկային խոչընդոտելուց և խեղելուց, կլիներ անարդյունավետ և կուտակային՝ անխուսափելիորեն հանգեցնելով սոցիալիզմի, եթե չչեղարկվեր միջամտությունների ամբողջ ցանցը։

 

Միզեսի ինստիտուտը

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր