Թոմաս Սոուել. Շուկաների և ազատ ընտրության հասկացությունները

Ամերիկացի տնտեսագետ Թոմաս Սոուելը այն սակավաթիվ տնտեսագետներից է, ով առանց տնտեսագիտական եզրույթների, գծապատկերների կամ մաթեմատիկայի շատ օգտագործման տնտեսագիտության մասին գրելու այնպիսի ունակություն ունի, որ դրանք կարող են հասկանալ հասարակ մարդիկ, հատկապես` այն սխալների վեր հանման հարցում, որոնք այդքան տարածված են պետական քաղաքականության մեջ:

 

Սոուելի ստեղծագործությունների շրջանակը ներառում է մոտավորապես հիսուն գրքեր, տասնյակ հանրաճանաչ հոդվածներ։ Նա հրապարակել է նաև բազմաթիվ նյութեր որպես սյունակագիր։ Այսօր Սոուելը շարունակում է գրառումներ կատարել Twitter-ում: Նրա վերջին գրառումներից մեկը հետևյալն էր. «Մենք հասե՞լ ենք աբսուրդի վերջնական փուլին, որտեղ որոշ մարդիկ պատասխանատվություն են կրում իրենց ծնվելուց առաջ տեղի ունեցածի համար, մինչդեռ այլ մարդիկ պատասխանատվություն չեն կրում այն բանի համար, ինչ նրանք անում են այսօր»:

 

Այսօր Սոուելի գրքերը տնտեսական խնդիրների ոչ տեխնիկական լավ վերլուծությունների շարքում են, որոնք պարբերաբար խորհուրդ են տրվում ուսանողներին։ Նրա հետաքրքրությունները պարզապես վեր են հանրային քաղաքականությունից: Նա տալիս է ոչ թե պարզապես մի քանի մտքեր, այլ շատ հաճախ խիտ հավաքված մտքեր: Այնուամենայնիվ, հատկապես նրանց համար, ովքեր հետաքրքրված են հանրային քաղաքականությամբ, նրա ստեղծագործություններն առաջարկում են կիրառումների լայն շրջանակի լուրջ, պարզ ըմբռնում։

 

Սոուելի լավագույն ստեղծագործություններից է «Գիտելիք և որոշումներ» գիրքը։ Այն ավստրիացի տնտեսագետ և փիլիսոփա, Նոբելյան մրցանակակիր, ազատական տնտեսության և ազատ շուկայի կողմնակից Ֆրիդրիխ Հայեկի «Գիտելիքի օգտագործումը հասարակության մեջ» գիտական հոդվածի ընդլայնումն է, որը մեծ խոչընդոտ է այն պնդումների համար, որ կենտրոնական պլանավորումը կարող է արդյունավետ կազմակերպել հասարակությանը: Հայեկը ցույց տվեց, որ չի կարելի պարզապես անհրաժեշտ ամբողջ տեղեկատվությունը մուտքագրել գլխավոր համակարգչի մեջ, կարգադրել նրան, որ այն հավասարեցնի սահմանային ամեն բան, և կենտրոնացված ձևով ստանա տնտեսական արդյունավետությունը: Պատճառն այն է, որ արժեքավոր տեղեկատվության հսկայական քանակություն բաղկացած է ժամանակի և տեղի տարրերից, որոնց տարբեր մարդիկ բախվում են տարբեր հանգամանքներում, որոնք անհայտ են կենտրոնական պլանավորողին: Եվ այդ ամբողջ տեղեկատվությունը չօգտագործելը կվատնի այն հարստությունը (ինչ մարդիկ գնահատում են), որի ստեղծումն այդ տեղեկատվությունը հնարավոր կդարձներ: Այդ տեղեկատվությունն արդյունավետ կարող է օգտագործվել միայն այդ անհատներին թույլ տալով կազմել իրենց սեփական ծրագրերը, որոնք համակարգվում են շուկայական կամավոր պայմանավորվածություններով:

 

 

Մինչ Հայեկի հիմնարար հոդվածը կենտրոնացած էր նրա վրա, ինչին կենտրոնական պլանավորողները չէին կարող հասնել, «Գիտելիք և որոշումներ» գրքում Սոուելը ավելի շատ կենտրոնանում էր այն առավելությունների վրա, որոնց շուկաները կարող են հասնել: Նա նշեց «քաղաքակիրթ մարդու գիտելիքների լիակատար բացակայությունը առօրյա սարքավորումների մասին, որոնցից նա կախված է», այսինքն՝ թե մեզանից յուրաքանչյուրը որքան քիչ բան պետք է իմանա, երբ շուկաները թույլ են տալիս մեզ օգտագործել ուրիշների հսկայական լրացնող գիտելիքները և դեռ ոչ միայն գոյատևել, այլև բարգավաճել: Նա նշել է.

 

յուրաքանչյուր քաղաքակիրթ մարդ … պետք է քիչ բան իմանա իր ոլորտից դուրս: Սնունդը նրան հասնում է գործընթացների միջոցով, որոնցից նա, հավանաբար, անտեղյակ է, եթե ոչ ապատեղեկացված … տեխնիկական, տնտեսական և քաղաքական նրբությունները հազիվ թե նկատի են առնվում, նրան շատ ավելի քիչ բան է հայտնի: Նրա տունը, հավանաբար, համալրված կլինի մեխանիկական և էլեկտրական սկզբունքներով աշխատող բազմաթիվ սարքերով, որոնք նա ոչ տեսականորեն հասկանում է, ոչ էլ կարող է գլուխ հանել որպես գործնական խնդիր … սակայն շուկաները դեռ կարող են ուրիշների արժեքավոր գիտելիքները մեր տրամադրության տակ դնել` ստեղծելու նախորդ սերունդների համար աներևակայելի կենսամակարդակ: Եվ այն, ինչ մենք այժմ ունենք, ոչ միայն այն, ինչի կարող ենք հասնել, վտանգված է հասարակության մեջ կենտրոնական պլանավորման ընդլայնմամբ: Եթե մարդիկ ճանաչեին ոչ միայն այն, ինչ կենտրոնական պլանավորողները չեն կարող անել, այլև այն, ինչից կենտրոնական պլանավորումը մեզ կստիպեր հրաժարվել, նրանք քիչ օգնականներ կունենային:

 

Սոուելը նաև նկարագրել է, թե ինչպես են շփոթում շուկաներն ընդդեմ կառավարական «լուծումների» վերաբերյալ քննադատությունները:

 

«Շուկան» ոչ այլ ինչ է, քան յուրաքանչյուր անհատի համար հնարավորություն՝ ընտրելու գոյություն ունեցող բազմաթիվ հաստատությունների միջև կամ ձևավորելու սեփական դրությանը և ճաշակին համապատասխան նոր պայմանագրեր: Կառավարությունը սահմանում է … այդ խնդրի պատասխանը: «Շուկան» պարզապես ընտրելու ազատությունն է գոյություն ունեցող կամ դեռևս չստեղծված շատ հնարավորությունների միջև …: Որոշումների որոշակի խմբի ընդունման համար շուկայական գործընթացների և կառավարական գործընթացների յուրաքանչյուր համեմատություն նախապես սահմանված ինստիտուտների և հատուկ ինստիտուտներ ընտրելու կամ ստեղծելու հնարավորության միջև համեմատություն է …։ Պետական ինստիտուտների նկատմամբ շուկայական ինստիտուտների առավելությունները ոչ այնքան որպես ինստիտուտների իրենց առանձնահատկությունների մեջ են, այլ այն փաստի մեջ, որ մարդիկ սովորաբար կարող են ավելի լավ ընտրություն կատարել բազմաթիվ տարբերակներից, քան հետևելով մեկ սահմանված գործընթացի:

 

Սոուելն ավելի հեռուն գնաց՝ ցույց տալով, թե ինչպես է մեր ունակությունների, ճաշակների, նյութական վիճակի և այլնի բազմազանությունը հանգեցնում քաոսի և շուկաների անարդյունավետության կեղծ ընկալման, սակայն նշանակում է, որ կառավարության թելադրած ցանկացած միակ «պատասխան» չի կարող լավ ծառայել մարդկությանը:

 

Բազմազանությունը … ապահովում է, որ շուկայում ոչ մի ինստիտուտ չդառնա մարդկային խնդրի պատասխան …։ Անհատական բազմազանությանը տրվող  արձագանքը նշանակում է, որ շուկայական գործընթացներն անխուսափելիորեն հանգեցնում են «քաոսային» արդյունքների` ցանկացած առանձին տրված արժեքների տեսանկյունից: Անկախ այն բանից, թե ինչպես, ձեր կարծիքով, մարդիկ պետք է բավարարեն իրենց պահանջմունքները, շուկան դա չի անի հենց այդպես, քանի որ շուկան ինստիտուտների որոշակի հավաքածու չէ: Մարդիկ, ովքեր համոզված են, որ իրենց արժեքները լավագույնն են ոչ միայն իրենց, այլև ուրիշների համար, անպայման պետք է դժգոհեն շուկայական տնտեսության մեջ տեղի ունեցող շատ բաներից:

 

 

Մեկ այլ կարևոր եզրակացությունն այն է, որ «շուկայի կողմից բավարարվող ճաշակների բազմազանությունը կարող է լինել դրա մեծագույն տնտեսական նվաճումը, բայց դա նաև դրա մեծագույն քաղաքական խոցելիությունն է»։ Մենք տեսնում ենք դա՝ պարզաբանված «անարդյունավետության և «վատնումի» դատապարտումների մեջ, որոնք հաճախ ոչ այլ ինչ են, քան նախապատվությունների տարբեր խմբերի պնդումներ» և այն փաստը, որ «կոնկրետ որոշումների կամ գործընթացների՝ «փորձագետներին» փոխանցման սխեմաները հաճախ պարզապես միջոցներ են, որոնք թույլ են տալիս մարդկանց մի խմբի պարտադրել իրենց սուբյեկտիվ նախապատվությունները ուրիշներին»։ Սոուելը դա ամփոփում է հետևյալ կերպ․

 

Նրանց համար, ովքեր կարծում են, որ իրենց արժեքներն են արժեքները, ավելի պակաս վերահսկվող համակարգերն անխուսափելիորեն «քաոսի» տեսարան են ներկայացնում պարզապես այն պատճառով, որ նման համակարգերը արձագանքում են արժեքների բազմազանությանը: Որքան հաջողությամբ են նման համակարգերն արձագանքում բազմազանությանը, ըստ սահմանման՝ այնքան ավելի շատ «քաոս» կլինի՝ արժեքների ցանկացած առանձնահատուկ խմբի, բացի բազմազանությունը կամ ազատությունը որպես արժեքներ, չափանիշներին համաձայն։ Եթե նայենք այլ կողմից, ապա որքան շատ լինեն ինքնավստահ դիտորդները, այնքան ավելի շատ «քաոս» (և վատնում) կնկատվի։

 

Դա նաև հանգեցնում է այն բանի ճանաչմանը, որ այս կամ այն հարցի շուրջ ազգային համաձայնության հնչող կոչերը հաճախ անհեթեթ են, քանի որ համաձայնության հսկայական արժեքը, անհավանական է, որ ընդհանրապես ձեռք կբերվի։ Փաստորեն ազատությունը մեզ այլ ուղղություն է ցույց տալիս։

 

Մենք բավարարում ենք մեր ցանկությունները նվազագույն գնով, այսինքն՝ մենք կարող ենք մեր ցանկություններից ավելի շատ բավարարել՝ անհրաժեշտ համաձայնությունների քանակը նվազեցնելով։ Մենք հեշտությամբ ենք մեզ ապահովում սննդով և հագուստով ճիշտ այն պատճառով, որ չկա անհրաժեշտ համաձայնություն, թե որն է լավագույն սնունդը կամ լավագույն հագուստը։ Եթե մեզ անհրաժեշտ լիներ առաջին հերթին հասնել համաձայնության, մենք կարող էինք կործանել ինքներս մեզ հիմնական պահանջմունքները բավարարել փորձելու գործընթացում։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր