Իրատեսական է դառնում երկնիշ տնտեսական անկման մասին կանխատեսումը

Հայաստանում կորոնավիրուսի պատճառով հնարավոր տնտեսական ազդեցությունների վերաբերյալ «Իրավունքը» զրուցել է ՀՀ ֆինանսների նախկին նախարար Վարդան Արամյանի հետ։

 

Պարոն Արամյան, խնդրում ենք Ձեր կանխատեսումները` ՀՀ-ում կորոնավիրուսի պատճառով հնարավոր տնտեսական ազդեցությունների վերաբերյալ:

 

– Նախ կցանկանայի սկսել գլոբալ աշխարհի տնտեսական իրավիճակի կանխատեսումներից, ի դեպ, այս առումով ամենաթարմ կանխատեսումները Արժույթի միջազգային հիմնադրամինն են (ԱՄՀ): Ասեմ որ ազդակները այդքան էլ հուսադրող չեն` ԱՄՀ-ն հերթական անգամ տվեց կորոնավիրուսի համաշխարհային պանդեմիայի արդյունքում էլ ավելի վատատեսական կանխատեսումներ` հնարավոր համաշխարհային տնտեսական անկումն այս տարվա համար հասցնելով 4.9 տոկոսի: Ասեմ որ 2009թ.-ի գոլբալ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամն աշխարհին արժեցել է 0.6 տոկոս անկում: Այսինքն` ներկայումս Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո տեղի ունեցած ճգնաժամերի համեմատ ամենախորը անկումն է սպասվում: Ընդ որում, ի թիվս այլ երկրների, մեր տնտեսության համար կարեւոր տնտեսական դերակատարություն ունեցող ՌԴ-ի տնտեսության համար եւս տնտեսական հեռանկարները փոխվեցին դեպի ավելի վատի` -5.5%-ի փոխարեն այժմ կանխատեսվում է -6.6 տոկոս:

 

Ինչ է սա նշանակում մեզ համար: Ես շարունակում եմ պնդել իմ այն ասածը, որը բարձրաձայնել եմ դեռ երկու ամիս առաջ: Առ այն, որ ՀՀ կառավարության կողմից կանխատեսվող -2.4% անկումը խիստ լավատեսական է: Ավելին, այն անիրատեսական է, եւ կառավարությունն անհապաղ միջոցներ պետք է ձեռնարկի վերանայելու թե՛ իր կանխատեսումները եւ թե՛ դրա վրա հիմնված բյուջեն:

Անկումը կառավարության սպասած 2,4 տոկոսից էապես բարձր է լինելու։

 

Պարոն Արամյան, կոնկրետ ի՞նչ է սպասվում հայկական տնտեսությանը, ինչպիսի՞ անկումներ փաստացի կարող ենք ունենալ: Որքանո՞վ են արդյունավետ կամ ոչ արդյունավետ կորոնավիրուսի տնտեսական հետեւանքների չեզոքացման դեմ ուղղված միջոցառումները:

 

– Հայաստանի տնտեսությունում, ինչպես արդեն նշեցի, անկումը կառավարության սպասած 2,4 տոկոս ցուցանիշից էապես բարձր է լինելու, դա ուղղակի անխուսափելի է: Սա չեմ ասում, որպեսզի բացասական սպասումներ ձեւավորենք կամ էլ որեւէ մեկին մեղադրենք, այլ որ իրավիճակը ճիշտ գնահատենք: Հակառակ դեպքում գործողություններում եւ ընտրված միջոցներում սխալներ կլինեն, իսկ յուրաքանչյուր սխալն իր վրա է կրում հանրությունը:

 

Օրեր առաջ ԱՎԾ-ն հրապարակեց տնտեսական ակտիվության հունվար-մայիսի ցուցանիշը, որով ՀՀ տնտեսության անկումը գրանցվել է -3.9 տոկոս: Այստեղ եւս կարեւոր է դինամիկան, թե ինչ արագությամբ է մեր երկրի տնտեսությունը ճշգրտվում: Եթե հունվար-փետրվար ամիսներին տնտեսական ակտիվության բավական բարձր ցուցանիշներ են գրանցվել` 9.0 տոկոս աճի շրջանակներում, ապա արդեն ապրիլ-մայիս ամիսներին, ականատես եղանք անկումների՝ -1.3 եւ -3.9 տոկոս: Եթե այս դինամիկան պահպանվի տարվա մյուս ամիսների ընթացքում, ապա ավելի իրատեսական է դառնում երկնիշ տնտեսական անկման մասին ամիսներ առաջ հնչեցրած իմ կանխատեսումը:

 

Ինչպե՞ս կարելի է «կոտրել» այս դինամիկան. խիստ ընդլայնողական հարկաբյուջետային եւ դրամավարկային քաղաքականությունների միջոցով, ընդ որում` ընտրելով նաեւ ճիշտ գործիքակազմ: Ուղղակի կառավարությունն ու ԿԲ-ն ճիշտ խողովակներով  պետք է ֆինանսներ ներարկեն տնտեսության մեջ, որպեսզի դիմակայեն նաեւ տնտեսական պոտենցիալի անկմանը:

 

Այս վերջինի մասով մի փոքր մանրամասնեմ: Եթե մենք արդյունավետ գործիքներով չօգնենք տնտեսվարողներին, եւ արդյունքը լինի այն, որ շատ տնտեսվարողներ հայտնվեն սնանկությունների դաշտում, դա խփելու է մեր երկրի տնտեսական պոտենցիալին, քանի որ ՀՆԱ աճ ստեղծողները տնտեսվարողներն են: Հիմա մենք ունենք տեղեկատվություն, որ կառավարությունն ունի իր արսենալում ընդունված 22 հակաճգնաժամային միջոցառում, որից 10-ը թերեւս կարելի է համարել տնտեսական բնույթի: Լավ լուրն այն է, որ ժամանակին, երբ հորդորում էինք կառավարությանը, որ վարկային խողովակով, որոնք կառավարության տնտեսական միջոցառումների հիմնական մասն էին կազմում, արագ լիկվիդայնություն չենք կարող ներարկել դեպի տնտեսվարողներ, եւ կարիք կա տնտեսական բնույթի գործիքակազմի համալրման, կարծես թե սա տեղի ունեցավ: Բայց այստեղ էլ գնահատական տալը դժվարանում է, որովհետեւ միջոցառումների վերաբերյալ վիճակագրական տեղեկատվությունն է բացակայում: Օրինակ, նոր համալրված գործիքներից որքա՞ն տնտեսվարող են օգտվել, եւ ի՞նչ ծավալի ներարկում է եղել: Այսպիսի համապարփակ եւ «մեկ պատուհանից» տեղեկատվության միակ աղբյուրը այսօր ՀՀ վարչապետն է: Օրինակ, հարց է, թե 18-րդ միջոցառման ներքո 50 միլիարդանոց ֆոնդի ստեղծումն ի՞նչ փուլում է գտնվում, եւ երբ է կառավարությունը նախատեսո՞ւմ այդ գումարներն ուղղել դեպի տնտեսություն: Կամ 17-րդ եւ 19-րդ միջոցառումներով որքա՞ն գումար է ներարկվել տնտեսություն, եւ քանի՞ շահառու է օգտվել դրանից: Հետեւապես, ժամանակը ցույց կտա, թե նոր համալրված գործիքները որքան աշխատունակ էին, եւ որքանով հաջողվեց կառավարությանը օգնել տնտեսվարողներին:

 

Ինչ վերաբերում է դրամավարկային (ԿԲ) քաղաքականությանը, ապա այստեղ եւս պետք է արձանագրենք, որ ԿԲ միակ կտրուկ արձագանքը վատթարացող իրավիճակին եղել է փողի ներարկման իր հիմնական գործիքի՝ ռեպո տոկոսադրույքի իջեցումը 0.5 տոկոսային կետով, որը ստեղծված իրավիճակում եւ խիստ թույլ գնաճային ֆոնի վրա բավարար չէ: ԿԲ-ն պետք է իր գործիքներով միգուցե նաեւ պարտադիր պահուստավորման նորմի իջեցմամբ էժանացնի բանկերի համար միջոցները: Հետեւաբար, ամփոփելով ասեմ, որ ԿԲ-ն եւս պետք է փոքր- ինչ համարձակ գործի:

Այս տարի բանկային համակարգում լինելու են վնասներ։

 

Պարոն Արամյան, որո՞նք են այս պահին հայաստանյան բանկային համակարգի առաջ կանգնած ամենալուրջ մարտահրավերները:

 

– Բանկային համակարգը մեր երկրում բավականին լավ կապիտալացված է, եւ սա լավ լուր է: Երկրորդ լավ լուրն այն է, որ պատմականորեն մեր երկրի բանկային համակարգն ապացուցել է, որ ունակ է դիմակայելու ցնցումներին: Բայց պետք է երկու բան այստեղ հաշվի առնենք: Նախ, որ վերջին երկու տարիների ընթացքում սպառողական վարկերը, իսկ վերջին տարում նաեւ հիպոթեքայինը խիստ մտահոգիչ չափով աճել են` ավելի քան տարեկան 30%, որոնց մասին եւս բազմիցս բարձրաձայնել եմ: Հիպոթեքային վարկերն աճում էին կառավարության հայտնի ծրագրի արդյունքում ստեղծվող սպեկուլյատիվ պահանջարկի հաշվին: Իսկ սպառողականը` 2018թ.-ի փոփոխություններից հետո հանրության ասիմետրիկ դրական սպասումների հաշվին, երբ փոխարենը բնակչության եկամուտների կտրուկ աճը կամ գործազրկության էական նվազումը չէր արձանագրվում, որպեսզի փաստվեր, որ այս աճերը կայուն են: Հիմա առավել եւս այս ճգնաժամի արդունքում գործազրկության անխուսափելի աճի եւ հանրության եկամուտների կտրուկ անկման ֆոնին այս վարկերի գծով չաշխատող վարկերի կշիռն էապես աճելու է` հանգեցնելով բանկերի եւ վարկային կազմակերությունների մոտ վնասների: Բանկերի չաշխատող վարերի աճի մյուս մասն էլ դրսեւորվելու է ի հաշվի տնտեսվարողների մոտ ֆինանսական դժվարությունների եւ շրջանառությունների անկման: Հետեւապես, այս տարի բանկային համակարգում լինելու են վնասներ, դա գրեթե անխուսափելի է: Իսկ որպեսզի այս վնասները տանելի լինեն բանկերի համար, ԿԲ-ն պետք է հենց հիմա այս պահից բանկերի ծախսերի մի մասը տեղափոխի իր հաշվեկշիռ. եթե հապաղի, վաղը պարտադրված է լինելու առավել շատ ծախսեր անել, որպեսզի որեւէ բանկի փրկի:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր