Իշխանափոխությո՞ւն, թե՞ հեղափոխություն` Հայաստանում այդպես էլ պատասխան չկա

Ազգային ժողովի ընտրություններից եւ նոր կառավարության նշանակումից մեկ տարի անց երկրում հիմնական բանավեճերը, ինչպես եւ ակնկալվում էր, ընթանում են նոր իշխանությունների հաջողությունների կամ անհաջողությունների թեմայի շուրջ: Այն հարցում, որ կառավարությունը կարողացել է մենաշնորհազերծել տնտեսական գործունեությունը, վերացնել տեղական կլանները, զգալիորեն ավելացնել բյուջետային մուտքերը, կարգավորել որակյալ ճանապարհաշինությունը, ընդլայնել սոցիալական ծրագրերը եւ այլն, առանձնապես վիճելու հարկ չկա: Սակայն լուրջ բացթողումները մնում են պետական կյանքի բոլորովին այլ ոլորտում` կարեւորագույն խնդիրների իրավական կարգավորման օղակում, որտեղ նկատելի տեղաշարժեր չկան: Հենց այդ հանգամանքն է շարունակում անհանգստացնել հանրությանը եւ առաջ բերել հրատապ քննարկումներ: Այդ մասին արժե առանձին խոսել:

 

Սովորաբար Հայաստանում 2018 թվականին եղած քաղաքական փոփոխությունների մասին քննարկումները հանգեցնում են «իշխանափոխություն-հեղափոխություն» բանավեճի: Շատերը համարում են, որ եթե երկրում քաղաքական վարչակարգի փոփոխությունից հետո քաղաքական համակարգի բարեփոխում չի անցկացվում, ուրեմն որեւէ հեղափոխության մասին խոսք լինել չի կարող: Դրա հետ կարելի է համաձայնվել: Սակայն կա նաեւ կարծիք, որ երկրում տեղի է ունեցել ոչ թե սովորական իշխանափոխություն, այլ ապամոնտաժվել էր Սահմանադրության շրջանակներից դուրս կազմավորված յուրօրինակ քաղաքական վարչակարգը: Այն է` վերացվել էր պետական հաստատությունները կազմակերպված խմբավորմանը ենթարկեցնող հակասահմանադրական քաղաքական կարգը: Խոսքը պետական կառավարման համակարգը յուրացրած եւ գործունեության իր կանոններն այդ հաստատություններին պարտադրած խմբավորման մասին է:

 

Այս երկրորդ դիտարկման հետ եւս չի կարելի չհամաձայնվել: Ոչ ոք չի կարող ժխտել, որ Հայաստանում ազատ ընտրությունների ինստիտուտ այդպես էլ չարմատավորվեց, եւ հասարակությունը զրկված էր ազատ ընտրությունների միջոցով պետական կառավարման մարմիններ կազմավորելու հնարավորությունից: Իսկ ցանկացած կառավարող ընտրախավ, որը չի կազմավորվում ազատ ընտրությունների միջոցով, համարվում է հակասահմանադրական: Այդպես էլ հակասահմանադրական է համարվում պետության կառավարման կարգը: Հետեւաբար` իմաստ չունի ժխտել, որ 2018 թվականին զանգվածային շարժման ջանքերով հենց այդպիսի մի կարգ էր ապամոնտաժվել:

 

Հարց է առաջանում` եթե ապամոնտաժվել էր գոյություն ունեցող կարգը (քաղաքական վարչակարգը), ուրեմն ինչպիսի՞ վիճակում էր հայտնվել պետությունը: Այդ հարցը թույլ կտա վերոնշյալ երկու կարծիքները միացնել «իշխանափոխություն-հեղափոխություն» բանավեճում մեկ միասնական թեմայով քննարկման մեջ, թե որն է երկրում ծագած նոր իրավիճակում իրավաքաղաքական կարգավորման իմաստն ու էությունը: Չէ որ պետք է պարզ լինի, որ կառավարման մեկ համակարգի վերացումը չի կարող չփոխարինվել կառավարման մեկ այլ համակարգով: Հակառակ դեպքում պետական համակարգի գործունեության կարգավորումը չի կարող կայուն լինել:

 

Կարծիքը, թե կառավարման նոր համակարգը կարող է ինքնակամ առաջանալ եւ գործել գոյություն ունեցող օրենսդրությանը լիովին համապատասխան` այնքան էլ համոզիչ չէ: Գոյություն ունեցող օրենսդրությունը ժամանակին անընդհատ զարգանում էր 2018 թվականից առաջ գործող հակասահմանադրական վարչակարգին միանգամայն համապատասխան: Բացի դրանից, պետական հաստատություններն իրենց գործունեությունը կանոնակարգում էին ոչ թե օրենքի կանոններով, այլ կառավարող օղակի թելադրանքով: Նշանակում է հին կարգերի ապամոնտաժման արդյունքում պետական հաստատությունները պիտի մնային «բախտի քմահաճույքին»:

 

Այդպես էլ կա` 2018 թվականից անցած քաղաքական փոփոխությունների ընթացքում պետական կառավարման հաստատությունների միակ կարգավորիչը մնում է պետության առաջին դեմքի` վարչապետի կամքը: Մեկ մարդու կամքի վրա են կանգուն նաեւ տնտեսական գործունեության պայմանները: Եվ այնքան էլ անսովոր վիճակում չեն հասարակական հարաբերությունները: «Գործատուների» ու տեղական «ֆեոդալների» թելադրանքից ազատված քաղաքացիներն առանց կողմնորոշիչների էին մնացել ոչ միայն հասարակական-քաղաքական կյանքին մասնակցության գործում, այլեւ իրենց առօրյա կյանքի կարգավորման պրակտիկայում:

 

Վերջին հանգամանքը ներկա պահին արտահայտված է տարբեր հասարակական խմբերի նշանակալի ատոմացման եւ առճակատայնացման փաստում: Անցած տասնամյակում կառավարող վարչակարգը կարողացել է հասարակական-քաղաքական կյանքում արմատավորել իր բարոյակարգը: Բարոյակարգը` դա հասարակական գիտակցության մեջ չարի ու բարու, լավի ու վատի մասին գոյություն ունեցող պատկերացումների վրա հիմնված վարքականոն է: Թե ինչպիսին էին նմանօրինակ կանոնների մասին պատկերացումները` գիտի ամեն ոք:

 

Վարչակարգի վերացումն ամենեւին չի նշանակում բարոյակարգի արագ վերացում: Ակտիվ դիրքերից բարոյակարգի նախկին «դիկտատորների» հեռացումն ընդամենը լղոզել է գոյություն ունեցած բոլոր կանոնները, բայց չի սերմանել նորերը: Դա խիստ ապակողմնորոշել է մարդկանց` կյանքի կոչելով ճշտի ու անճշտի մասին մշտական վեճերը: Սոցիալական համաձայնության նոր ձեւերի ի հայտ գալն անհնար է առանց նոր սոցիալական նորմերի հայտնության: Չէ որ սոցիալական նորմերը քաղաքական կազմակերպության ոլորտից դուրս մարդկանց հարաբերությունների կարգավորմանն ուղղված` վարքականոն են: Դրանք ամրացված են սոցիալական ներգործության միջոցներով: Այժմ այդպիսի կանոնները փլուզված են:

 

Ինչ վերաբերում է համապետական մակարդակի հիմնախնդիրների իրավական կարգավորման հրամայականին, ապա այդ ոլորտում մենք գործ ունենք հասարակական հարաբերությունների հետեւյալ երեք խմբերի հետ. սեփականություն եւ տնտեսական հարաբերություններ; քաղաքական հարաբերություններ; իրավակարգի ապահովման հարաբերություններ: Հենց այս ոլորտներում է առաջացել հարաբերությունների առավել մեծ ամորֆությունը, քանի որ նախկին կարգի կանոններն ամբողջությամբ դուրս են բերվել այդ ոլորտներից: Կայունության եւ կառավարելիության որոշ մակարդակ, ինչպես ասվեց վերը, այստեղ պահպանվում է վարչապետի կողմից կարգավորման գործոնի վրա: Բայց դա չի կարող երկար շարունակվել: Առանց իրավական կարգավորման եւ քաղաքական ու տնտեսական ոլորտների տարանջատման, հնարավոր չէ լուծել բիզնեսի եւ քաղաքականության տարանջատման հիմնախնդիրը: Քանի դեռ սեփականությունը չի պաշտպանված օրենքով եւ չի ճանաչված հասարակության կողմից, պետական կառավարման համակարգը չի կարող ձերբազատվել նրա թելադրանքից:

 

Իրավական կարգավորում ասելով՝ հասկացվում է հասարակական հարաբերությունների վրա պետության նպատակաուղղված ազդեցությունը իրավաբանական հատուկ միջոցների ու մեթոդների օգնությամբ, որոնք միտված են այդ հարաբերությունների կայունացմանը եւ կանոնակարգմանը: Յուրաքանչյուր կոնկրետ իրավիճակ երկրում այդպիսի կարգավորման կոնկրետ նպատակ ունի: Հայաստանում ներկա պահի նպատակի մասին արդեն ասվել է: Այստեղ կարեւոր է նկատի ունենալ այն հանգամանքը, որ կարգավորումից հրաժարվելու կամ դրա անբավարար լինելու դեպքում կարող է հասարակության մեջ կամայականության իրավիճակ առաջանալ, որն իրավակարգի խախտման լուրջ սպառնալիք է: Բայցեւ այն դեպքում, երբ  իրավական կարգավորման պրակտիկան դուրս է գալիս կենսական պահանջմունքների շրջանակներից, սովորաբար կամայականության իրավիճակ է առաջանում արդեն բուն պետության կողմից:

 

Այդ հիմնախնդրից երկիրը ոչ մի տեղ չի փախչի. ժամանակը միայն կբարդացնի դրա լուծումը:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր