Կլիմայական փոփոխություններ. Տնտեսության համար հիմնական մարտահրավերը

(Հատված Ուիլյամ Դ. Նորդհաուսի՝ 2018թ. Նոբելյան մրցանակաբաշխության ելույթից և հոդվածներից)

 

«Աստված տիեզերքի հետ զառախաղ չի խաղում», – սա էր Ալբերտ Էյնշտեյնի արձագանքը քվանտային մեխանիկային: Սակայն մարդկությունը բնական միջավայրի հետ բազմաթիվ միջամտությունների միջոցով զառախաղ է խաղում. մթնոլորտ ածխաթթու գազ արտանետելով, որը գլոբալ կլիմայի փոփոխության է հանգեցնում, օզոնի շերտը քայքայող քիմիական նյութեր ավելացնելով, հողերի օգտագործման զանգվածային փոփոխություններ առաջացնելով և իրենց կեցության բնական միջավայրում կենդանական ու բուսական շատ տեսակներ ոչնչացնելով, նույնիսկ երբ մենք լաբորատոր պայմաններում անհայտ հատկություններ ունեցող նոր օրգանիզմներ ենք ստեղծում:

 

Ավելի վաղ դարաշրջանում հասարակությունները սովորել էին իրենց տեղական միջավայրի հողային կամ ջրային ռեսուրսները կառավարել, կամ երբեմն էլ չկարողանալով սովորել՝ լավ չէին կառավարում: Այսօր, քանի որ մարդկանց գործունեությունն ավելի ու ավելի է ազդում գլոբալ գործընթացների վրա, մենք պետք է սովորենք իմաստուն օգտագործել և տնտեսապես պաշտպանել մեր ընդհանուր երկրաֆիզիկական և կենսաբանական ռեսուրսները: Այս միջամտությունները հասկանալու և վերահսկելու խնդիրը գլոբալ մասշտաբով գլոբալ «հարստություն» կառավարելն է: Գլոբալ տաքացումը ժողովուրդների առջև ծառացած ամենավիճարկելի և դժվարագույն հիմնախնդիրներից մեկն է: Կատարված ուսումնասիրության հիմքում դրված է այն փաստը, որ գլոբալ տաքացումը լուրջ, միգուցե նույնիսկ ծանր սոցիալական խնդիր է: Հիմնական հարցն այն է, որ բրածո՝ ածխածնի վրա հիմնված վառելիքի (ածուխը, նավթը, բնական գազը և այլն) այրումը հանգեցնում է ածխաթթու գազի (CO2) արտանետումների: CO2-ի նման գազերը, որոնք կոչվում են ջերմոցային գազեր, կուտակվում են մթնոլորտում և մնում են շատ երկար ժամանակ՝ մոտ 100 տարի:

 

Ջերմոցային գազերի ավելի բարձր կոնցենտրացիաները հանգեցնում են հողի և օվկիանոսների մակերեսային տաքացման: Երկարաժամկետ հատվածում այն  խորքային փոփոխություններ է առաջացնում երկրային շատ համակարգերում, հետևաբար, նաև կլիմայի նկատմամբ զգայուն կենսաբանական և մարդկային գործունեությունում:

 

2012թ. Կիոտոյի արձանագրության ժամկետը լրանալուց հետո դեռևս գոյություն չունի արտանետումների կրճատման համար ոչ մի պարտավորեցնող համաձայնագիր: Իրականությունն այն է, որ երկրներից շատերը գտնվում են իրենց արտանետումները կրճատելու համար նվազագույն քաղաքականության սովորական բիզնես հետագծի վրա (BAU-business-as-usual)՝ իրենց ազգային շահերից բխող ոչ կոոպերատիվ քաղաքականություն ստանձնելով, որը գլոբալ համագործակցային քաղաքականության բովանդակությունից հեռու է:

 

Կլիմայի իրական քաղաքականության էությունը  հաշվի առնելով` շատ կարևոր է որոշել այն հետագիծը, որով աշխարհը շարժվում է, կամ ինչը սովորական բիզնես հետագիծն է ներառում: Կարդալով Կլիմայի փոփոխության միջկառավարական փորձագետների խմբի վերջին զեկույցները` կլիմայի հետագա փոփոխության և պատճառած վնասների հավանական արդյունք դժվար է որոշել: Կատարված հետազոտությունը փորձում է լրացնել այդ բացը` ամբիցիոզ կլիմայական քաղաքականության բացակայության պայմաններում մանրամասն ուսումնասիրելով հետևանքները: Դա գնահատվել է նոր վերանայված DICE-2016R2 մոդելի միջոցով (DICE-ը նշանակում է Կլիմայի և տնտեսության դինամիկ ինտեգրված մոդել): Գծապատկերի տեսքով տնտեսության և կլիմայի փոփոխության միջև փոխկապվածությունը կունենա հետևյալ տեսքը:

Գլոբալ տաքացման ազդեցության և քաղաքականության կապը

 

Առաջին արդյունքն այն է, որ ելակետային կամ «առանց քաղաքականության» իրավիճակում վերանայված DICE մոդելը, ի համեմատ DICE-ի ավելի վաղ տարբերակների, ցույց է տալիս արդյունքի արագ աճ:  Սա արտացոլվում է նաև ընթացիկ ժամանակահատվածում ածխածնի սոցիալական «արժեքի» (CO2- ի արտանետումների լրացուցիչ տոննայի սոցիալական վնասը` SCC) և ածխածնի օպտիմալ հարկի աճի մեջ: Օրինակ՝ 2013 թ.-ի վերջին տարբերակից ի վեր SCC գնահատականն աճել է շուրջ 50%-ով:

 

Երկրորդ արդյունքն այն է, որ կլիմայի փոփոխության միջազգային թիրախը` հասանելի տեխնոլոգիաների օգտագործման միջոցով ջերմաստիճանի աճի 2°C սահմանաչափն անհնար է, և դա այդպես է նույնիսկ աղտոտվածության դեմ պայքարի շատ խիստ և անիրական ամբիցիոզ ռազմավարության դեպքում: Դա տեղի է ունենում կլիմայի համակարգի իներցիայի, արագ կանխատեսվող տնտեսական աճի և մոդելի մի քանի տարրերի փոփոխությունների պատճառով:

 

Ջերմաստիճանի աճի 2,5°C սահմանաչափը տեխնիկապես իրագործելի է, բայց կպահանջի ծայրահեղ և գրեթե համընդհանուր գլոբալ քաղաքականության միջոցառումներ:

 

Երրորդ կետն այն է, որ կատարված ուսումնասիրությունը կենտրոնանում է այն ​​դեպքի վրա, որը տեղի կունենար առանց արդյունավետ կլիմայական քաղաքականության: Նվազագույն քաղաքականության սցենարների մանրակրկիտ ուսումնասիրությունը կարող է «ընկճող» լինել, բայց դա շատ կարևոր է այնքանով, որքանով համակարգչային տոմոգրաֆիան է անհրաժեշտ քաղցկեղով հիվանդի համար: Ավելին, չնայած այն, ինչ կարելի է անվանել «Ազգերի հռետորաբանություն», ուժեղ քաղաքական միջոցառումներ ձեռնարկելու հարցում շատ քիչ առաջընթաց է գրանցվել: Օրինակ՝ վեց խոշորագույն երկրներից կամ տարածաշրջաններից միայն ԵՄ-ն է իրականացրել կլիմայի ազգային քաղաքականություն, և ԵՄ քաղաքականությունն այսօր շատ համեստ է (2017 թ.-ին ՝ շուրջ 6 դոլար / tCO2): Ավելին, 2017թ. տվյալներով տարբեր երկրներում քաղաքական տնտեսության տեսանկյունից քաղաքական ուժեղ միջոցառումների հեռանկարները կարծես թե ավելի շատ «խամրած» են, քան «լուսավոր»:

 

Մոդելում ուսումնասիրվել են նաև անորոշության հետևանքները կլիմայի փոփոխության համար: Հաշվի առնելով անորոշությունները` հիմնական երկրաֆիզիկական փոփոխականների մեծ մասի, օրինակ՝ ջերմաստիճանի սպասվող արժեքը հիմնականում մնում է անփոփոխ: Այնուամենայնիվ, ածխածնի սոցիալական արժեքն ավելի բարձր է (մոտ 15%-ով) անորոշության պայմաններում, քան ավելի հավանական ենթադրության դեպքում` կլիմայի փոփոխությունից վնասների վրա անորոշության ազդեցության ասիմետրիայի պատճառով: Նկատի ունեցեք նաև, որ նույնիսկ խիստ «լավատեսական» արդյունքների պայմաններում (այսինքն՝ անորոշ փոփոխականների առավել բարենպաստ իրացումներն ունենալու դեպքում) գլոբալ ջերմաստիճանը էականորեն բարձրանում է, և կան զգալի վնասներ:

 

Հաշվի առնելով անորոշությունները` քաղաքականության ուժը (չափվում է ածխածնի սոցիալական արժեքով կամ ածխածնի օպտիմալ հարկով) կբարձրանա, այլ ոչ թե կկրճատվի: Այսպիսով, հեղինակը շեշտում է, որ շատ անորոշություններ մնում են: Վերլուծաբանները չգիտեն և դժվար թե շուտով իմանան, թե համաշխարհային տնտեսությունը կամ էներգետիկ տեխնոլոգիաները ինչպես կզարգանան, կամ երկրաֆիզիկական համակարգերի ճշգրիտ արձագանքը տնտեսական զարգացող պայմաններին որն է լինելու, կամ կլիմայի փոփոխությունը տնտեսության, ինչպես նաև ոչ շուկայական և ոչ մարդկային համակարգերի համար որքանով է կործանարար լինելու: Մենք նաև ճշգրիտ չգիտենք, թե մեր տնտեսական և գիտական ​​մոդելներում ինչպես ներկայացնել տարբեր համակարգեր: Բայց մենք պետք է հաշվի առնենք մեր գործողությունների հետևանքները և այն, ինչ հայտնի է: Էությունն այն է, որ այս վերջին գնահատականներն ավելի շատ «վատ», քան «լավ» նորություններ ունեն, և կլիմայի փոփոխությունը դանդաղեցնելու քաղաքականության անհրաժեշտությունն ավելի հրատապ է:

 

Կլիմայի փոփոխության հարցում գոյություն ունի նաև «The Free Rider» խնդիրը: Այս խնդրի էությունը հետևյալն է: Չնայած տնտեսական առաջընթացին՝ մինչ այժմ դժվար է ստիպել երկրներին միանալ արտանետումների զգալի կրճատման միջազգային համաձայնագրին: Հիմնարար պատճառն այն է, որ ներկայումս կլիմայի միջազգային համաձայնագրերում Free-riding-ի համար ուժեղ խթաններ կան: Free-riding տեղի է ունենում այն ժամանակ, երբ կողմերն օգուտ են ստանում հանրային բարիքից՝ առանց ծախսերում ներդրում կատարելու: Կլիմայի փոփոխության միջազգային քաղաքականության պարագայում երկրներն այլոց արտանետումների կրճատման վրա «հույս դնելու» խթան ունեն՝ առանց երկրի ներսում օդի աղտոտվածության դեմ պայքարի համար համաչափ գործողություններ կիրառելու: Արդյունքում,

 

  • հանրային բարիքների հետ կապված շատ խնդիրների լուծում խոչընդոտվում է «free rider»-ի պատճառով,
  • նրանք, ովքեր ոչինչ չեն անում, բարիքներից օգտվում են անվճար, մինչդեռ նրանք, ովքեր ձեռնարկում են ծախսատար «նվազեցումներ», թանկ են վճարում:
  • Ի՞նչ անել:

 

Պատասխանելով վերջին հարցին` հեղինակն առաջարկում է ստեղծել Կլիմայի ակումբ (Climate Club): Ակումբները պայմանագրեր են, որոնք կարող են հաղթահարել «Free-riding»-ը, ունեն հանրային բարիքների տնտեսում, ակումբի անդամները կատարում են «վճարներ», իսկ ոչ անդամները տուգանվում են որոշ սակագների միջոցով:

 

Այստեղ առաջարկությունը ներառում է ռեժիմ, որն ունի երկու առանձնահատկություն.

 

– ածխածնի թիրախային գինը, օրինակ, մեկ տոննա CO2-ի համար սահմանել 50 ԱՄՆ դոլար

– ոչ մասնակիցների համար տուգանքի սակագինը, օրինակ, սահմանել 3%:

 

Հեղինակն առաջարկում է իրականացնել չորս քայլ` հաշվի առնելով ստեղծված ներկա իրավիճակը.

 

  1. Մարդիկ պետք է հասկանան գլոբալ տաքացման ծանրությունը: Սա ներառում է ինտենսիվ հետազոտությունների իրականացում և կեղծ ենթադրությունների դիմակայում:
  2. Ազգերը պետք է բարձրացնեն CO2-ի և այլ ջերմոցային գազերի արտանետումների գինը:
  3. Քաղաքականությունը պետք է լինի գլոբալ և ոչ միայն ազգային կամ տեղական մակարդակով: Արդյունավետ համակարգման լավագույն լուծումը Կլիմայի Ակումբն է:
  4. Էներգետիկ ոլորտում արագ տեխնոլոգիական փոփոխություններն խիստ անհրաժեշտ են:
Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր