Գների պետական կարգավորումը

Հեղինակ՝   Արտյոմ Աշիգով

Տնտեսությանը պետական միջամտության ամենատարածված օրինակներից է կառավարության կողմից որևէ ապրանքի գնի սահմանումը։ Երբ կառավարությունը չի պատրաստվում ընդունել շուկայում ձևավորված արդարացի գինը, նա սահմանում է գնային «հատակներ» կամ «առաստաղներ», որոնց հետևանքներն են ավելցուկային պահանջարկի կամ առաջարկի ի հայտ գալը։

 

Կառավարությունը կարող է անել դա տարբեր նկատառումներով։ Օրինակ, ելնելով այն բանից, որ կառավարությունը համարում է, որ գյուղատնտեսական ապրանքների գները շուկայականից ցածր են, նա (իհարկե ելնելով գյուղացիների/ֆերմերների շահերից) կսահմանի գյուղատնտեսական ապրանքների նվազագույն գներ, որոնք բարձր կլինեն ներկայիս գներից։

 

Դրա մեկ այլ օրինակ է նվազագույն աշխատավարձի սահմանումը, կամ որոշակի ապրանքների նվազագույն գների սահմանումը, որպեսզի այդ ապրանքներն արտադրող բնակչության խմբերի եկամուտներն աճեն։

 

Նվազագույն գնի սահմանման արդյունքում ապրանքի կամ ծառայության գինը կբարձրանա և շուկայում կառաջանա ավելցուկ։

 

Գոյություն ունի նաև հակառակ երևույթը։ Կառավարությունը մտածելով, որ ինչ-որ բանի գինն ավելի բարձր է, քան դրա իրական արժեքն է, սահմանում է առավելագույն գին։ Այսինքն՝ կառավարությունը որոշակի ապրանքերի համար սկսում է պահել առավելագույն գին, որը լինում է ավելի ցածր, քան շուկայական մրցակցության պայմաններում ձևավորված գինը։ Հաճախ գնային այս կարգավորումն իրականացվում է առաջին անհրաժեշտության ապրանքների և սննդամթերքի նկատմամբ՝ դրանք հասարակության ստորին խավերին նույնպես հասանելի դարձնելու համար։

 

Առավելագույն գին սահմանելու ձախողման ամենահայտնի օրինակներից է բենզինի գնի կարգավորումը ԱՄՆ-ում, որի արդյունքում բենզին արտադրողները պատրաստ էին վաճառել բենզինի սահմանափակ քանակություն տվյալ գնով[1]։ Արդյունքում առաջացել էր բենզինի արհեստական դեֆիցիտ։

 

Առավելագույն գնի սահմանման մեկ այլ օրինակ է բնակարանների վարձակալության գների կարգավորումը։ Օրինակ, սահմանելով առավելագույն գին բնակարանների վարձավճարների համար, կառավարությունն արհեստականորեն ստեղծում  է բնակարանների դեֆիցիտ (պակասուրդ), քանի որ վարձատուին չի հետաքրքրի իր բնակարանը վարձույթով տրամադրել 100 000 դրամով, եթե իրականում դրա ամսական վարձավճարը 350 000 դրամ է։ Չէ՞ որ նա տեղադրել է 1 մլն դրամ արժեքով կահույք, բնակարանն ունի սառնարան և օդորակիչ, երեք սենյակ ու պատշգամբ և գտնվում է քաղաքի կենտրոնում։ Մյուս կողմից 100 000 դրամ վարձավճարով բնակարանները հասանելի կլինեն շատ ավելի մեծ թվով անձանց, ինչի արդյունքում պահանջարկը կարող է մի քանի անգամ գերազանցել առաջարկին` հանգեցնելով խորը դեֆիցիտի (պակասուրդ)։

 

Ինչպես տեսնում ենք, կառավարության կողմից գնային կարգավորման քաղաքականության կիրառումը ունենում է բացառապես բացասական հետևանքներ։ Առաջին դեպքում (նվազագույն գնի սահմանում) ստեղծվում է ավելցուկ, ինչը մեր օրինակում կարճաժամկետում կհանգեցնի գյուղատնտեսական ապրանքների փչանալուն, իսկ երկարաժամկետում՝ արտադրության ծավալների կրճատման։ Երկրորդ դեպքը (առավելագույն գնի սահմանումը) կհանգեցնի բնակարանների դեֆիցիտի, իսկ երկարաժամկետում կարող է բերել նաև խտրականության ի հայտ գալուն։ Տան սեփականատերը տեսնելով, որ իր բնակարանը ցանկանում են վարձակալել 10 հոգի, կարող է լրացուցիչ պահանջներ դնել վարձակալողների համար։ Օրինակ, որ վարձակալը չծխի, ալկոհոլ չխմի, օտարերկրացի չլինի, չունենա երեխաներ, ընտանի կենդանիներ, լինի իգական սեռի, լինի ուսանող և այլն։ Նա հավանաբար կիջեցնի նաև սպասարկման որակը․ 3 տարին մեկ այլևս չի վերանորոգելու իր բնակարանը, չի փոխելու ջրի խողովակները և այլն։

 

Այսինքն՝ առավելագույն գների սահմանումը նաև թույլ չի տալիս վարձատուներին կատարել անհրաժեշտ ծախսեր ծառայությունների որակը պահելու համար։ Մյուս կողմից, օրինակ բնակարանների դեպքում, վարձավճարների պետական կարգավորումը կխոչընդոտի բնակարանաշինությանը, քանի շուկան կդառնա քիչ շահութաբեր, և ներդրումները դեպի այդ ոլորտ կնվազեն։

 

Գնային սահմանափակումները կարող են առաջարկվել լավ մտահղացումներից ելնելով, սակայն գործնականում դրանք չեն աշխատում։ Դրանց ձախողման հետևանքներից կարող է լինել նաև «ստվերային» շուկայի առաջացումը, երբ գնորդները, որոնք չեն հասցրել ձեռք բերել ապրանքը, ստիպված դրանք գնում են «սև» շուկայում։

 

[1] 1973 թվականի նավթային ճգնաժամ։ Հոկտեմբերի 17-ին Նավթ արտահանող երկրների արաբական կազմակերպության բոլոր անդամ-մասնակից երկրները (ինչպես նաև Եգիպտոսը և Սիրիան) հրաժարվեցին նավթ մատակարարել արաբա-իսրայելական պատերազմում Իսրայելին աջակցող երկրներին (Մեծ Բրիտանիա, Կանադա, Նիդեռլանդներ, ԱՄՆ, Ճապոնիա)։ Արդյունքում՝ մեկ տարվա ընթացքում նավթի գինը 3 դոլարից բարձրացավ մինչև 12 դոլար մեկ բարելի դիմաց։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր