Ինֆլյացիա կամ թաքնված հարկ

Հեղինակ՝   Արտյոմ Աշիգով

Տնտեսագետները կարող են բանավիճել տարբեր տնտեսական խնդիրների և  երևույթների շուրջ։ Սակայն նրանք բոլորը համամիտ են մեկ հարցում․ ինֆլյացիան վտանգավոր երևույթ է և մարդու տնտեսական ամենամեծ թշնամին։

 

Նախկինում ինֆլյացիան չէր համարվում «հարկման» եղանակ։ Սակայն 20-րդ դարում մի շարք տնտեսագետների բանավեճերի արդյունքում մեծամասնությունը համաձայնվել է, որ ինֆլյացիան «հարկման գաղտնի» եղանակ է, քանի որ մենք չենք տեսնում մեր գրպաններից փողերի արտահոսքը։ Եթե նույնիսկ փողերը ֆիզիկապես չեն «լքել» մեր գրպանները, միևնույնն է, դրանց «հոգին», այսինքն՝ վճարունակությունը հեռացել է։

 

Նոբելյան մրցանակակիր Միլթոն Ֆրիդմանն ասել է, որ ինֆլյացիան հարկման միակ եղանակն է, որը կարող է կիրառվել առանց որևէ օրենսդրության։ Եթե որևէ հարկ պետք է գանձվի ամբողջ բնակչությունից, ապա այն օրենքի նախագծի տեսքով պետք է մտնի խորհրդարան և լինեն քննարկումներ դրա անհրաժեշտության ու հարկման ճիշտ եղանակի մասին։ Սակայն դա չի վերաբերում ինֆլյացիային։ Ինֆլյացիան կառավարությանը հնարավորություն է տալիս վերցնել մեր փողերի վճարունակությունը (գնողունակությունը) առանց որևէ հարց տալու։ Հետևաբար, ցանկալի չէ, որ այդպիսի իշխանությունը կենտրոնացված լինի կոռումպացված կառավարության ձեռքերում (քանի որ նա կարող է չարաշահել այս մեխանիզմի կիրառումը)։ Պարզաբանենք այն հիմնական պատճառը, որը բերում է այդպիսի մեխանիզմի կիրառմանը։

 

Ամբողջ աշխարհում կառավարությունների մեծամասնությունը ծախսում է ավելի շատ, քան վաստակում է։ Նրանց մեծամասնությունն ունի բյուջեի պակասուրդ (դեֆիցիտ) տասնամյակներ շարունակ։ Որոշ երկրներում, ինչպես, օրինակ՝ Ճապոնիայում,  բյուջեի հավելուրդ (պրոֆիցիտ) վերջին անգամ նկատվել է դեռևս 1990-ական թվականների սկզբներին։ Այստեղ կարող է հարց առաջանալ, թե ինչպես երկիրը կգոյատևի, եթե կառավարությունները ծախսում են ավելի շատ, քան վաստակում են։ Ահա այն տարբերակները, որոնք կարող են կիրառվել։

 

Առաջին՝ հարկերի բարձրացում։ Այս եղանակը բավականին պարզ է։ Այժմ կառավարությունը ծախսում է ավելի շատ, քան վաստակում է։ Պակասուրդը ծածկելու համար նա պետք է անի ճիշտ հակառակը (վաստակել ավելի շատ, քան ծախսել), ինչն էլ կարելի է իրագործել հարկերի բարձրացման միջոցով։ Հնարավոր որոշումներից մեկն է հարկմանը ենթակա ապրանքների և ծառայությունների շրջանակի ընդլայնումը, մյուսը՝ հարկման ենթակա ապրանքների և ծառայությունների նկատմամբ կիրառվող դրույքաչափերի բարձրացումը։ Սակայն այս տարբերակն այդքան էլ տարածված չէ այն պատճառով, որ բնակչությունը չի սիրում հարկեր վճարել։ Յուրաքանչյուր դրամ, որը նրանք վճարում են հարկերի տեսքով, այն դրամն է, որը նրանք չեն օգտագործել անձնական սպառման նպատակով։ Ավելորդ կլինի ասել, որ եթե կառավարությունը հաճախակի սկսի կիրառել այս տարբերակը, նա կկորցնի իշխանությունը կարճ ժամանակահատվածում։

 

Երկրորդ՝ խնայում։ Բյուջեի պակասուրդը ծածկելու համար եկամուտներն ավելացնելու փոխարեն, կառավարությունը կարող է նաև կրճատել ծախսերի ծավալը, որոնք նա կատարում է ներկա պահին։ Դա կոչվում է խիստ տնտեսման գործունեություն (austerity measures)։

 

Երբեմն բյուջեի եկամուտների մեծ մասը կարող է ծախսվել պոպուլիստական սխեմաների վրա, ինչպիսին է սոցիալական ապահովությունը։ Այդպիսի ծախսերի կրճատումը նույնպես տարածված եղանակ չէ և կբերի նրան, որ իշխանությունը կարող է արագ կորցնել բնակչության վստահությունը։

 

Նշված երկու «խելամիտ» եղանակները, երևում է, որ այդքան էլ կենսունակ չեն, հատկապես այն ժամանակ, երբ կառավարությունն իր տրամադրության տակ ունենում է երրորդ տարբերակը՝ ինֆլյացիան։

 

Երրորդ՝ գաղտնի (թաքցված) հարկում ինֆլյացիայի միջոցով։ Այս դեպքում կառավարությունը պարտատոմսերի շուկայի միջոցով ժամանակավոր փոխառություններ է վերցնում բյուջեի դեֆիցիտը ծածկելու համար։ Ավելի ուշ, երբ գալիս են տոկոսների և հիմնական պարտքի վճարման ժամկետները, կառավարությունը տպում է փողեր և վճարում դրանք։ Դա ավելացնում է փողի զանգվածը՝ նվազեցնելով այն փողերի արժեքը, որոնց տիրապետում են  այլ անձինք։

 

Ստեղծված նոր փողերն իրենց արժեքը ստանում են «հին» փողերից, որոնք այդ պահին գտնվում են շրջանառության մեջ։ Այդպիսով՝ թողարկված յուրաքանչյուր լրացուցիչ թղթադրամը հանգեցնում է երկրում շրջանառվող յուրաքանչյուր թղթադրամի (կամ մետաղադրամի) արժեզրկմանը։ Ստացվում է, որ իրականում կառավարությունը հանեց գումարները բնակչության գրպաններից և մարեց սեփական պարտքը։ Այս էֆեկտը նման է հարկմանը, սակայն գործընթացը բացահայտ չէ։ Չկա հարկերի ուղիղ վճարում պետությանը։ Դրա փոխարեն կառավարությունն արժեզրկում է սեփական արժույթը։

 

Այս մեթոդը հասկանալի չէ հասարակության լայն զանգվածներին։ Այդ պատճառով, սովորաբար չեն լինում որևէ լուրջ բանավեճեր այս հարցի վերաբերյալ, ինչն էլ կառավարություններին թույլ է տալիս առանց որևէ վերահսկողության շարունակել ծախսել միջոցներ, իսկ հետո՝ ինֆլյացիան օգտագործել հետևանքները վերացնելու համար։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր