Պետական ծախսերի իրական էությունը

Հեղինակ՝   Արտյոմ Աշիգով

Մեր օրերում գոյություն չունի ավելի կայուն և ուժեղ հավատ, քան հավատը պետական ծախսերի նկատմամբ։ Դրանց հաճախ ներկայացնում են որպես «դեղամիջոց» բոլոր տնտեսական «հիվանդություններից»։ Մասնավոր բիզնեսը լճացման փուլու՞մ է։ Պետությունը պետք է օգնի նրան։ Գործազրկությունն աճու՞մ է։ Դրա մեղավորը ոչ բավական վճարունակությունն է։ Ուրիշ ի՞նչն է վատ վիճակում գտնվում։ Անհեթեթություն, մենք կավելացնենք պետական ծախսերը և կվերացնենք առաջացած «անսարքությունը» ։

 

Ամեն ինչի համար (չհաշված միայն բնության նվերները) պետք է վճարել։ Սակայն դեռևս չեն անհետացել այսպես կոչված տնտեսագետները, ովքեր անընդհատ հայտնագործում են ոչնչից ինչ-որ բան ստանալու սխեմաներ։ Նրանք համոզում են, որ կառավարությունը կարող է մեծացնել ծախսերը` չխստացնելով հարկային ռեժիմը, որ նա հանգիստ կարող է շարունակել վարկեր վերցնել և չմտածել դրանց մարման մասին, քանի որ մենք փոխառություն եք վերցնում հենց մեզնից: Այս դեպքում մենք պետք է հասկանանք, որ պետական ծախսերը պահվում են հարկային մուտքերից, որ ինֆլյացիան իրենից ներկայացնում է ամենավատ հետևանքներով հարկատեսակ և որ պետական ծախսերի յուրաքանչյուր դրամական միավոր մտնում է բյուջե հարկերի տեսքով։ Երբ մենք նայենք իրավիճակին այդ տեսանկյունից, պետական ծախսերի բոլոր «հրաշքները» կերևան մեր աչքին լրիվ այլ տեսքով։

 

Պետությանն իհարկե անհրաժեշտ է որոշակի գումար իր անմիջական գործառույթների իրականացման համար։ Հասարակական աշխատանքների որոշակի մասը (ճանապարհներին, փողոցներին, կամուրջներին, թունելներում, ռազմական ոլորտում, բնակարանաշինության ոլորտում, կարգ ու կանոնի պահպանման և հրշեջ անվտանգության համար) անհրաժեշտ է պետության կենսագործունեության ապահովման համար։ Մեզ չեն հետաքրքրում այն հասարակական աշխատանքները, որոնք գոյություն ունեն և գործունեություն են իրականացնում ինքնանպատակ կերպով։ Կարծում եմ՝ ավելի կարևոր է խոսել աշխատանքներից, որոնք ներկայացվում են որպես «զբաղվածության ապահովման» և հասարակության հարստացման միջոց։

 

Այսպես, կառավարությունը կառուցել է կամուրջ։ Եթե այն կառուցվել է հասարակական պահանջարկի բավարարման նպատակով, եթե այդ կամուրջն ի վիճակի է լուծել մինչ այսօր անլուծելի տրանսպորտային խնդիրը, եթե հարկատուները դրա կարիքն ավելի շատ ունեն, քան այլ ապրանքների, որոնք նրանք կարող էին ձեռք բերել հարկերի ձևով նրանցից վերցված միջոցներով, ապա ոչ մի առարկություն չկա և չի կարող լինել։ Սակայն կամուրջը, որը կառուցում են նոր լրացուցիչ աշխատատեղեր ստեղծելու համար, լրիվ այլ կամուրջ է։ Երբ գլխավոր նպատակը դառնում է զբաղվածության ապահովումը, կարիքները մղվում են երկրորդ պլան։ Եվ այդ ժամանակ պետությունը սկսում է հորինել «նախագծեր»։ Կամրջի կառուցման անհրաժեշտ տեղը որոշելու փոխարեն, պետական միջոցների վատնողները սկսում են մտածել, որտեղ կարելի է այն կառուցել։ Ունեն արդյո՞ք նրանք ճշմարիտ հիմնավորումներ քաղաքի արևելյան և արևմտյան մասերի միջև լրացուցիչ կամուրջների կառուցման համար։ Իհարկե, այն էլ ինչպիսի՜ք։ Իսկ նրանց, ովքեր կասկածի տակ են դնում այդպիսի նախագծերի անհրաժեշտությունը, հաշված րոպեներում ազատում են պարտականությունների կատարումից ինչպես վնասատուների/մակաբույծների։

 

Առաջ են քաշվում կամրջի կառուցմանը կողմ երկու փաստարկ, որոնցից մեկը հաճախ բերվում է կառուցողական աշխատանքներից առաջ, մյուսը՝ ավարտից հետո։ Առաջին փաստարկը զբաղվածության ապահովումն է։ Կամրջի կառուցման համար կստեղծվի, ենթադրենք, 500 աշխատատեղ մեկ տարվա համար։ Շեշտը դրվում է այն բանի վրա, որ այլ հանգամանքներում այդ աշխատատեղերը չէին լինի։

 

Դա այն է, ինչ մենք տեսնում ենք։ Սակայն, եթե մենք բավական իրազեկ լինենք հետևանքները տեսնելու համար և տեսնենք, ով է ստանում անմիջական օգուտներ նախագծից, իսկ ով է կրում անուղղակի վնասներ, մեր առջև լրիվ այլ տեսարան կբացվի։ Աշխատողները, ովքեր մասնագիտացել են կամուրջների կառուցման գործում, իրականում կստանան լրացուցիչ պատվերներ։ Սակայն կամրջի կառուցման համար ծախսերը ծածկվելու են մեր և ձեր հարկային վճարումներից։ Կամրջի կառուցման համար ծախսված յուրաքանչյուր դրամը գումար է, որը ստացվել է հարկատուից։ Եթե նախագծի արժեքը 5 մլրդ դրամ է, ապա հարկատուները կկորցնեն նույնքան՝ 5 մլրդ դրամ։ Սակայն նրանք կարող էին այդ գումարները ծախսել այլ՝ իրենց համար ավելի անհրաժեշտ ապրանքների վրա։

 

Այսպիսով, կամրջի կառուցման համար մեկ պետական աշխատատեղի ստեղծումը բերում է մեկ մասնավոր աշխատատեղի վերացմանը ցանկացած այլ ճյուղում։ Մենք տեսնում ենք աշխատողներին, ովքեր զբաղված են կամրջի կառուցման գործում։ Մենք տեսնում ենք՝ ինչպես են նրանք աշխատում։ Պետական մարմինների հիմնավորումները դառնում են ակնհայտ և երևի թե համոզիչ բնակչության մեծամասնության համար։ Սակայն կան բաներ, որոնք մենք երբեք չենք տեսնելու, քանի որ, ցավոք, դրանց չի թույլատրվել իրականանալ։ Դրանք աշխատատեղերն են, որոնք վերացվել են հարկատուներից 5 մլրդ դրամ վերցնելու հետևանքով։ Լավագույն դեպքում այդպիսի «զբաղվածության ապահովումը» բերում է ըստ ճյուղերի աշխատատեղերի բաշխման շեղումների․ ավելի շատ շինարարներ նշանակում է ավելի քիչ մեխանիկներ, դերձակներ և ֆերմերներ։

 

Այժմ դիտարկենք երկրորդ փաստարկը։ Կամուրջն արդեն կառուցված է։ Ենթադրենք, որ այն գեղեցիկ է, այլ ոչ թե տգեղ։ Այն առաջացել է ոչնչից կախարդական փայտիկի շարժումով, այսինքն՝ պետական ծախսերի շնորհիվ։ Որտե՞ղ այն կլիներ, եթե հաղթեին «վնասատուները»։ Այն չէր լինի, և երկիրը կդառնար աղքատ մի ամբողջ կամրջի չափով։

 

Եվ նորից պետական միջոցների վատնողների փաստարկները լսարանին համոզում են կամրջի կառուցման անհրաժեշտությունը։ Մարդիկ չեն կարողանում տեսնել ավելին, քան երևում է անզեն աչքով։ Այո, նրանք տեսնում են կամուրջը։ Սակայն, եթե նրանք կարողանային հասկանալ ոչ միայն ուղղակի, այլ նաև անուղղակի հետևանքները, նրանք անկասկած կտեսնեին այն հնարավորությունները, որոնք չեն իրականացվել։ Նրանք կտեսենեին չկառուցված տներ, չարտադրված ավտոմեքենաներ և լվացքի մեքենաներ, չկարված հագուստներ, չաճեցված և չվաճառված ցորեն։ Չարտադրված ապրանքները տեսնելու համար պետք է ունենալ երևակայություն, որն ունեն ոչ բոլորը։ Նույնիսկ եթե մեզ հաջողվի պատկերացնել այս բոլոր գոյություն չունեցող ապրանքները, նրանք չեն կարող հիշողությունում մնալ այնքան երկար, որքան կամուրջը, որի կողքով մենք անցնում ենք յուրաքանչյուր օր։ Մեկ բան ստեղծվել է մյուսի փոխարեն՝ ոչ ավելին։

 

Քննարկվեց ընդամենը մեկ օրինակ, սակայն իրականում առկա են հարյուրավոր կարճաժամկետ անպետք նախագծեր, որոնց գլխավոր նպատակը «նոր աշխատեղ ստեղծելն» ու «մարդկանց աշխատանք տալն է», քանի որ այդ պարագայում նախագծերի անպետքությունը, ինչպես տեսանք, մղվում է հետին պլան։ Եվ որքան վատնող նախագիծ է, այնքան ավելի շատ աշխատուժ է անհրաժեշտ դրա համար և այնքան ավելի է այն համապատասխանում զբաղվածության ապահովման նպատակներին։ Այդպիսի պայմաններում փոքր է հավանականությունը, որ պետական ծախսերը կտան ավելի լավ արդյունք, քան բնակչության հնարավոր (այն գումարները, որոնք նրանք չեն տալու հարկերի տեսքով) ծախսերը։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր