Երբ գանձում են «Ընդունելի առավելագույն գինը»

(թարգմանությունը “Free Market Economics” գրքից)

 

Բարիքների եւ ծառայությունների դիմաց «ընդունելի առավելագույն գին» գանձելու կշտամբանքը գործարարին պատկերում է որպես դրամաշորթի, թալանչու եւ օրենքը չարաշահողի կամ, նվազագույնը, մարդկային բարեսրտության շնորհից իսպառ զուրկ մեկի։ Անձինք, որոնք համարում են, թե ընդունելի առավելագույն գին գանձելը հակասոցիալական գործելաոճ է, ըստ ամենայնի՝ կողմ կլինեն նաեւ այնպիսի «ուղղիչ» սոցիալիստական քայլերի գործադրմանը, որպիսիք են գնի, արտադրության կամ փոխանակման վերահսկողությունը։

 

Առեւտուր անելիս մեզնից շատերը սիրում են «պտույտ տալ»՝ փնտրելով վաճառողների, որոնք լավագույն ապրանքը կառաջարկեն ամենացածր գնով։ Սեփական բարիքներն ու ծառայությունները վաճառելիս մենք նույնաբար փնտրում ենք գնորդների, որոնց հետ առեւտուրը կլինի առավելագույնս շահավետ։ Անհեթեթ դատարկաբանություն կլինի պնդել, իբր դուք կամ ես գործում ենք հակառակ սկզբունքով։

 

Սակայն ենթադրենք, թե ինչ-որ մի բարիք կամ ծառայություն, որից կախում ենք ձեռք բերել (կոչենք դա անհրաժեշտություն), շուկայում նվազել է։ Այժմ թող այդ բարիքին կամ ծառայությանը տիրապետող սակավաթիվ բախտավորները գանձեն ընդունելի առավելագույն գինը։ Ի՞նչ տեղի կունենա։ Կհետեւի ամենատարբեր ածականների տարափ՝ «Շա՛յլոք», «վաշխառո՛ւ» եւ այլն… Եւ սա՝ միմիայն քանի որ այս մարդիկ գործել են ճիշտ այնպես, ինչպես կաներ մեզնից գրեթե յուրաքանչյուրն ազատ ընտրության պայմաններում։

 

Մենք պակաս հակված կլինենք ազատ շուկայի, կամավոր փոխանակման եւ մասնավոր սեփականության հենքի վրա կառուցված մեր կենսակերպը կործանելուն, եթե քիչ պիտակավորենք ընդունելի առավելագույն գին գանձողներին։ Հակառակը, հարկավոր է վերջիններիս ողողել մեր բարեհաճությամբ, երբ այսպես կոչված «պակասություն-բարձր-պահանջարկ» իրավիճակը լրջորեն վտանգում է մեր տնտեսական բարօրությունը։[1] Իրականում, ազատ եւ անկաշկանդ շուկայի ազդակներին ի պատասխան ձեւավորված այս գնագոյացումը ունակ է հնարավորինս արագ եւ արդարացի կերպով վերականգնել շուկայում առաջարկի եւ պահանջարկի միջեւ հավասարակշռությունը։ Ընդունելի առավելագույն գնի գանձումը սկզբունքորեն նույնանում է իր տնտեսական հակադրությանը՝ լիկվիդացիոն գներով վաճառքին, երբ անհրաժեշտ է լինում ձերբազատվել բեռ դարձած խմբաքանակից։ Սրանցից յուրաքանչյուրն ուղղիչ եւ պաշտպանիչ մի քայլ է։ Անիմաստ է նզովել առաջինը, թե ինչ է՝ տհաճ է մեզ, որովհետեւ դա նույնը կլինի, ինչ դատապարտել վերջինը, որն առավելապես գոհություն է պատճառում բոլորիս։ Երկուսն էլ բաշխում են հասանելի ռեսուրսները նախընտրելի կիրառություններով, ինչի ցուցանիշը մեր կողմից գնվելու կամ չգնվելու փաստն է։

 

Ըստ էության, ազատ շուկան, այն է՝ փոխանակման ազատությունը, երբ գներն ազատորեն արձագանքում են առաջարկի ու պահանջարկի փոփոխություններին, մի հսկայական համակարգիչ է , որն անհամեմատ գերազանցում է մարդու ստեղծած կամ ստեղծելիք ցանկացած էլեկտրոնային հաշվիչ մեքենայի կարողությունները։ Ողջ աշխարհից հավաքագրվող տվյալները՝ բնույթով միանգամայն բազմազան եւ բարդ (եւ որոնք ընդամենը մի փոքր մասն են նրա, ինչին որեւէ մարդ կամ մարդկանց խումբ կարող է տեղյակ լինել, էլ չասած՝ հավաքել եւ մուտքագրել), արագորեն եւ ավտոմատ կերպով մշակվում են, իսկ պատասխաններն արտածվում են գների տեսքով։ Այս գները, ըստ էության, լուսացույցի կարմիր եւ կանաչ նշաններ են, որոնք գործարարներին հաղորդում են միայն մի բան՝ «Անհապաղ մտեք այս գործի մեջ. առաջարկը փոքր է, պահանջարկը՝ բավականին բարձր» կամ «Շտապ դուրս եկեք ոլորտից. առաջարկը շատ բարձր է, պահանջարկը՝ համեմատաբար աննշան»։[2]

 

Ոչ մի տարբերություն չկա, թե ինչ բարիք կամ ծառայություն կգործածենք այս հրաշակերտ եւ անանձնական համակարգչի աշխատանքը պատկերելու համար։ Հավասարապես կիրառելի են խոտհար մեքենան ու հաստոցը, ցորենի պարկն ու երկաթի ձուլումը, դրամական վարկը կամ… լոլիկը։

 

Դիցուք, լոլիկի մատակարարումն ինչ-ինչ պատճառներով զգալիորեն նվազում է։ Միլիոնավոր մարդիկ հաճույքով են ուտում այս միրգը, ուստի պահանջարկը շարունակում է մնալ բարձր։ Ցանքսերը ոչնչացրած կործանարար հիվանդությունից հրաշքով խուսափած սակավաթիվ երջանիկ ագարակատերերը հայտնաբերում են, որ կարող են իրենց փոքր պաշարը վաճառել ֆունտը երկու դոլարով, եւ հենց այդպես էլ անում են։ Սալաթ սիրող շատ շատերը, անկարող լինելով վճարել «խելքից դուրս» գներ, սկսում են անբարեհաճ ածականներով հիշել նշյալ ագարակատերերին՝ «թալանչիներ են ու վե՛րջ»… Այնինչ, փոքրաքանակ այս բախտավորները սոսկ հավատարմորեն հետեւում են համակարգչի հրահանգներին՝ վարվելով ճիշտ այնպես, ինչպես արձագանքում ենք ես եւ դուք մեր աշխատավարձի բարձրացմանը՝ «գերազա՛նց»։

 

Այս իրավիճակում ի՞նչ տեղի կունենա, եթե շուկան մնա ազատ։ Անմիջապես եւ ինքնաբերաբար գործի կանցնեն զանազան ուղղիչ ուժեր։ Առաջինը՝ բարձր գինը, հսկայական շահույթ խոստանալով, շատերին կդրդի լոլիկ աճեցնել, եւ, որ ավելի կարեւոր է, ասես հրաշքով կհանգեցնի ախտադիմացկուն տեսակների բուծմանը։ Հնարավորինս կարճ ժամկետում լոլիկը կրկին կլցնի շուկաները, իսկ գինը կիջնի տակառը մեկ դոլարի՝ հասանելի դառնալով բոլորին։

 

Ի հակադրություն ասվածի, պատկերացնենք մյուս ծայրահեղությունը՝ օրենքի ուժով պահպանվում է հին գինը։ Որո՞նք են սրա՛ հնարավոր հետեւանքները։ Հին գնի դեպքում, ուր մրցակցության արդյունքում շահույթը սեղմվել-հասցվել է հնարավոր նվազագույնին, լոլիկ աճեցնել ցանկացողները դաշտ մտնելու շատ քիչ շահագրգռվածություն կունենան, իսկ լոլիկի առանց այդ էլ նվազած պաշարի բաշխումը կորոշի ոչ թե գինը, այլ ֆավորիտիզմը։ Ուստի, միանգամայն բնական է ենթադրել, որ այսպիսի բաշխիչ համակարգի առաջացրած խիստ դժգոհությունը կարող է մնացյալ լոլիկ աճեցնողներին դրդել հեռանալու գործունեության պակաս լարված ու զգացմունքային ոլորտներ։ Հնարավոր է անգամ, որ լոլիկն առհասարակ վերանա երկրի երեսից։[3]

 

Ապշեցուցիչ ու անհավատալի այս համակարգիչը՝ ազատ շուկան եւ դրա գնագոյացումը, գործում է «փոխանակման ազատություն» կոչվող նախադրյալի հենքի վրա։ Այնինչ, երբ մենք վերահսկողություն ենք սահմանում գների, աշխատավարձերի կամ արտադրության ծավալների վրա, համակարգչին մատուցվող տվյալները դառնում են անճիշտ, իսկ այդ դեպքում դրա տված ազդակները, բնականաբար, եւս նույնքան սխալ են լինում։ Սա բացատրում է, թե մեր երկրում ինչու կա ցորենի, կարագի, բամբակի եւ այլ ապրանքների հսկայական պաշար, որն իզուր զբաղեցնում է հարկատուների միջոցներով պահվող պահեստները՝ հասնելով այնպիսի ավելցուկի, որն ավելի շատ վախեցնում է արդեն, քան գոհացնում։

 

Մուտքագրվող տվյալները որքան ճշգրիտ արտացոլեն առաջարկ-պահանջարկ իրավիճակն աշխարհի երեսին բնակվող բոլոր մարդկանց համար, այնքան ավելի օգտակար կլինեն համակարգչից ստացվող ազդակները։ Սոցիալիստական զգացմունքները, որպիսին է նաեւ ընդունելի առավելագույն գին գանձողին կշտամբելը, կարող են սկիզբ դնել տվյալների խեղաթյուրման մեխանիզմների գործարկմանը։ Ինչպե՞ս։ Տնտեսապես անհիմն զգացմունքները սկսում են բորբոքել կառավարական վերահսկողության հնոցը, եւ ավտոմատ աշխատող համակարգչի փոխարեն, որի ապշեցուցիչ ծառայությունները միանգամայն «ձրի» են, մենք ստանում ենք բյուրոկրատական մի ապարատ, որը տարեկան մի քանի միլիարդ դոլար ծախսելով՝ փորձում է իր վրա վերցնել տվյալների հավաքագրման անհնարին եւ անլուծելի խնդիրը։ Արդյունքում… վերանում է լոլիկը։

 

Հնարավոր բոլոր ելքերի հաշվառմամբ՝ «ընդունելի առավելագույն գինը» գանձել հրաժարվող վաճառողն իրականում արջի ծառայություն է մատուցում հասարակությանը, քանի որ չի հաջողացնում բաշխել նվազ պաշարներն առավելագույնս ցանկալի օգտագործման ուղղություններով, որպիսիք որոշում ենք ես եւ դուք՝ ապրանքը գնելու կամ ձեռնպահ մնալու միջոցով։

 

Թարգմանիչ` Վազգեն Ղազարյան

 

 

[1] Պակասությունն անվանում եմ «այսպես կոչված», քանի որ յուրաքանչյուր ցանկալի ապրանք կամ ծառայություն, որը գին ունի առհասարակ, անշուշտ, ունի նաեւ պակասություն, քանի որ ի տարբերություն օդի, ոչ ոք չի կարող ձրի ձեռք բերել այնքան, որքան կամենա։

 

[2] Կողմնակի դիտողություն։ Թեեւ ազատ շուկան իր անվանումը ստացել է փոխանակման ազատությունից, գոյություն ունի այս անվանման արդարացիությունը ցուցադրող եւս երկու պատճառ։ Առաջինը՝ դրա հաշվիչ ծառայությունը «ձրի» է՝ չկա ո՛չ վարձակալության, ո՛չ հարկատվության պահանջ, համակարգիչն աշխատում է արեւային էներգիայի պես անվճար՝ չպահանջելով հավելյալ որեւէ տիպի կորպորատիվ կամ բյուրոկրատական կառույց, քան կպահանջեր որեւէ բնական գործընթաց։ Երկրորդը՝ գնորդներն ու վաճառողներն ազատված են իրենց որոշումների կայացման համար անհրաժեշտ սակավաթիվ ազդակների (գների) հաշվարկին հանգեցնող տրիլիոնավոր քմահաճույքները, տրամադրությունները, կարիքները, ցանկությունները, անբարեհաճությունները, աղետները, գյուտերը, արտադրողականությունները եւ բոլոր մնացյալ տվյալներն ու գործակիցներն իմանալու անհրաժեշտությունից։

 

[3] Հիշենք Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի տարիներին ֆավորիտիզմի մոլեգին աճն ամեն անգամ, երբ ԱՄՆ-ի Գնային կառավարման գերատեսչության (OPA) սահմանած գներն ընկնում էին առաջարկ-պահանջարկով պայմանավորված բնականոն մակարդակից ցածր։ Դրա առաջ բերած դժգոհությունն ու ոխը շարունակում են պահպանվել մինչ օրս։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր