Հարկային դրույքաչափերի և հարկային արտոնությունների ազդեցությունը տնտեսության վրա

Վերջին  շրջանում  հարկային արտոնությունները դարձել են պետության մակրոտնտեսական քաղաքականության հիմնական գործիքներից։ Սակայն հարկաբյուջետային կարճաժամկետ փոփոխությունների արդյունավետության վերաբերյալ տնտեսագետները տարակարծիք են։ Տնտեսության վրա հարկային արտոնությունների ազդեցությունը որոշ տնտեսագետներ նմանեցնում են ցավազրկող դեղամիջոցի ազդեցությանը, որը մի քանի ժամ հետո անցնում է։ Նրանց կարծիքով, ի տարբերություն ցածր հարկային դրույքաչափերի, հարկային արտոնությունները ոչ միայն չեն խթանում տնտեսական աճը, այլ նաև չեն կանխում անկումը։ Դրանք պարզապես հետաձգում են անխուսափելի անկումը, իսկ երկարաժամկետում նույնիսկ խոչընդոտում են տնտեսության զարգացմանը՝ ստեղծելով անհավասար հնարավորություններ տնտեսվարողների համար։ Ըստ Heritage հիմնադրամի առաջատար վերլուծաբան Բ․ Րիդլի՝ հարկային արտոնություններն ավելի շատ խթանում են սպառումը, քան խնայողություններն ու ներդրումները։ Րիդլը պնդում էր, որ միայն ցածր հարկային դրույքաչափերն են ստեղծում նոր աշխատատեղեր, խթանում աշխատանքը և ավելացնում ներդրումների ծավալը՝ նպաստելով տնտեսության զարգացմանը։ Բարձր հարկային դրույքաչափերը, ընդհակառակը, զսպում են տնտեսական աճը, քանի որ աշխատելը, խնայելն ու ներդրում կատարելը դառնում են ոչ շահութաբեր: Իսկ հարկային արտոնությունները չեն խրախուսում արտադրողականությունը կամ հարստության ստեղծումը․ կարիք չկա ավելի շատ աշխատելու, խնայելու, ներդնելու կամ ինչ-որ նոր բան ստեղծելու՝ հարկային արտոնություն ստանալու համար:

 

Հարկային արտոնությունների կողմնակիցները պնդում են, որ պետությունն այս եղանակով փող է «ներարկում» տնտեսություն, ինչը խթանում է պահանջարկը, հետևաբար ավելացնում է արտադրության ծավալները: Բայց պետության կողմից տնտեսություն «ներարկված» յուրաքանչյուր դրամ տնտեսությունից հարկված կամ պարտքով վերցված գումար է և այն չի ավելացնում գնողունակությունը: Այն պարզապես վերաբաշխում է փողը մարդկանց միջև: Նույն կողմնակիցները նաև պնդում են, որ խնայողներից ծախսողներին փողի վերաբաշխումն ավելացնում է սպառումը: Սա ենթադրում է, որ տնտեսվարողներն իրենց խնայողությունները հանում են տնտեսությունից և պահում ներքնակների տակ: Իրականում գրեթե բոլոր տնտեսվարողներն իրենց խնայողությունները կա՛մ ներդրում են որևէ բիզնեսի մեջ, կա՛մ էլ ավանդադրում են: Հետևաբար, փողը ծախսվում է՝ անկախ այն հանգամանքից, թե սկզբնական շրջանում այն խնայվել է, թե՝ ոչ: Հաշվի առնելով այս իրականությունը՝ պետք է նշել, որ պետությունը պետք է սահմանափակի իր վերաբաշխող միջամտությունը և թույլ տա տնտեսվարողին ինքնուրույն որոշելու, թե ինչպես օգտագործի իր միջոցները․ օրինակ՝ նոր բնակարան գնելով, թե երեխայի կրթության մեջ ներդրում կատարելով։

 

Ստացվում է՝ ցածր հարկային դրույքաչափերը խթանում են նորի ստեղծումը, իսկ հարկային արտոնությունները պարզապես վերաբաշխում են եղածը, որի արդյունքում որոշ տնտեսվարողներ հայտնվում են շահավետ կարգավիճակում։

 

Հետհեղափոխական շրջանում ՀՀ կառավարությունը շարունակում է մեծ ծավալներով հարկային արտոնությունների տրամադրման քաղաքականությունը։ Սակայն հարկային քաղաքականության արդյունավետության բարձրացման տեսանկյունից կարևոր է  հանրապետությունում կիրառվող հարկային արտոնությունների համակարգի վերանայումը և հարկման ընդհանուր ռեժիմից այն բոլոր բացառությունների վերացումը, որոնք աչքի են ընկնում արդյունավետության ցածր աստիճանով: Դա մի կողմից կնպաստի հարկման բազայի ընդլայնմանը և հարկեր/ՀՆԱ հարաբերակցության մակարդակի բարձրացմանը, մյուս կողմից հարկման հորիզոնական արդյունավետության սկզբունքի ապահովմանը և համանման պայմաններում գործող տնտեսավարող սուբյեկտների համար միասնական կարգավորումների կիրառմանը: Տարիներ շարունակ հարկային արտոնություններ ստացող  կազմակերպությունների շարքում գերակշռել և գերակշռում են ՏՏ ոլորտի կազմակերպությունները։ Այն, որ մոտ 20 տարի տնտեսության գերակա ուղղություն հայտարարված ՏՏ ոլորտի կազմակերպություններն այսօր էլ դեռ դիմում են կառավարությանը հարկային արտոնություն ստանալու նպատակով, արդեն իսկ կառավարության կողմից իրականացվող նման քաղաքականության անարդյունավետության ապացույցն է։

 

Իհարկե, հարկային արտոնությունների սահմանափակումն այնքան էլ հեշտ գործընթաց չէ, քանի որ դրանցից օգտվող տնտեսավարող սուբյեկտների գործունեությունը և երկրի ներդրումային գրավչությունը կարող են վտանգվել: Ուստի շատ կարևոր է, որ այդ ամենը տեղի ունենա սահուն և հիմնավորված կերպով, ինչի համար անհրաժեշտ է նախքան որոշակի փոփոխությունների կատարումը վերլուծել գործող արտոնությունների դրական և բացասական կողմերը պետության և դրանցից օգտվող հարկատուների համար, համադրել արտոնությունների կիրառման արդյունքում առաջացած օգուտները հնարավոր վնասների հետ, գնահատել արտոնությունների կրճատման ազդեցությունը պետական բյուջեի եկամտային մասի, ներդրումային միջավայրի գրավչության, երկրի սոցիալ-տնտեսական վիճակի, տնտեսության մրցունակության, գնաճային ճնշումների և այլ կարևորագույն ցուցանիշների վրա:

 

ՀՀ հարկային քաղաքականության արդյունավետության բարձրացման տեսանկյունից կարևորվում է նաև գործող հարկային դրույքաչափերի օպտիմալացումը և դրանց կայունության ապահովումը, որոնք մի կողմից կպահպանեն առավելագույն չեզոքություն գործարար միջավայրի և տնտեսավարող սուբյեկտների վարքագծի փոփոխությունների նկատմամբ, մյուս կողմից թույլ կտան սահմանել հավասարակշռված, տնտեսապես հիմնավորված և տնտեսական գործունեության շահութաբերության համատեքստում ընդունելի հարկային բեռ:

 

ՀՀ կառավարության կողմից հարկային համակարգի արդյունավետության բարձրացման ուղղությամբ արդեն իսկ ձեռնարկվել են մի շարք քայլեր։ ՀՀ ԱԺ-ի կողմից 2019թ․-ի հունիսի 25-ին ընդունվեց Հարկային օրենսգրքի փոփոխությունների փաթեթը, որտեղ ամենակարևոր փոփոխություններից էր եկամտային հարկի համահարթեցումը (2020թ․-ի հունվարի 1-ից եկամտային հարկի համահարթ դրույքաչափը կկազմի 23 տոկոս, որից հետո այն անընդմեջ կնվազի առաջիկա տարիներին՝ տարեկան մեկ տոկոսով՝ հասնելով մինչև 20%)։ Շահութահարկի և եկամտային հարկի դրույքաչափերը ներդաշնակեցնելու նպատակով կարևոր և անհրաժեշտ փոփոխություն էր նաև  շահութահարկի դրույքաչափի նվազեցումը (գործող 20 տոկոսի փոխարեն 2020թ․-ի հունվարի 1-ից շահութահարկի դրույքաչափը կկազմի 18 տոկոս, շահաբաժինը՝ 5 տոկոս)։ Նման փոփոխության անհրաժեշտությունը պայմանավորված էր նրանով, որ եկամտային հարկի և շահութահարկի դրույքաչափերի ներդաշնակեցումը մի կողմից նպաստում է ֆիզիկական անձանց կողմից տնօրինվող եկամուտների և սպառման ծավալների ավելացմանը, աղքատության մակարդակի կրճատմանը և զբաղվածության ընդլայնմանը, մյուս կողմից՝ իրական աշխատավարձերի հայտարարագրմանը և հարկային եկամուտների արտահոսքի աղբյուրների կրճատմանը: Խնդիրն այն է, որ ներկայումս գործող դրույքաչափերի պայմաններում հարկ վճարողները շատ հաճախ թերհայտարարագրում են իրենց կողմից վճարվող աշխատավարձի մեծությունները և հայտարարագրում հարկվող շահույթի առավել բարձր մակարդակ՝ այդպիսով խուսափելով հարկային պարտավորություններն ամբողջությամբ կատարելու պատասխանատվությունից:

 

Հետևապես, հաշվի առնելով տնտեսավարող սուբյեկտների որոշումների կայացման վրա և նրանց վարքագծի փոփոխությունների նկատմամբ առավելագույն չեզոքությունը պահպանելու կարևորությունը՝ ՀՀ կառավարությունը հետագա տարիների ընթացքում եկամտային հարկի դրույքաչափի փոփոխության դեպքում պետք է նույն համամասնությամբ վերանայի շահութահարկի դրույքաչափը։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր