Հայաստանում կձեւավորվի՞ արդյոք նոր քաղաքական համակարգ

Մանվել Սարգսյան

 

Հայաստանում քրեաօլիգարխիկ համակարգի ապամոնտաժումից մեկ տարի անց երկրում շարունակում է կարեւորագույն խնդիր մնալ նոր քաղաքական համակարգի բնույթը: Կապիտալի թելադրանքից պետական ​​կառավարման ինստիտուտի ձերբազատումը եւ ազատ ընտրությունների մեխանիզմի արմատավորումը հնարավորություն տվեցին քաղաքական գործընթացները դուրս բերել օրինական հուն: Սակայն, որքան էլ տարօրինակ է, քաղաքական կյանքում ստեղծվել է խոր դատարկություն` բոլոր գործող ուժերը կորցրել են երկրի քաղաքական կյանքի վրա իրենց ազդեցությունը: Եվ այս հանգամանքը խորքային պատճառներ ունի:

 

Հայաստանի անկախ գոյության բոլոր տարիներին քաղաքական համակարգը ձեւավորվել եւ գործել է ազատ ընտրությունների մեխանիզմի բացակայության պայմաններում: Այս հանգամանքն իր հետքն է թողել քաղաքական սուբյեկտների բնույթի վրա: Շարունակաբար ծնվող այդ սուբյեկտներն իրենց համար փնտրում էին կուսակցությունների օրինական գործառույթներին բնավ չհամապատասխանող դերեր: Եվ իսկապես, ինչպե՞ս կարող էին գործել կուսակցությունները, երբ քաղաքական կյանքում բացակայում էր դրանց գործունեության համար առանցքային պայմանը՝ ազատ ընտրությունները: Ո՞րն էր կուսակցությունների գործունեության իմաստը: Գաղտնիք չէ, որ այդ կազմակերպությունները փնտրում էին իրենց նպատակներին հասնելու այլ ուղիներ:

 

Այս կուսակցական գործունեությունը հանգեցնում էր գործող վարչակարգերի հետ առեւտրի պայմանների ստեղծման: Իրական արտահայտությամբ` այդպիսի գործունեությունը հանգում էր ընդդիմադիր կուսակցական կոալիցիաների դերում համապետական ​​ընտրությունների մասնակցության՝ եւ հետընտրական զանգվածային բողոքի գործողությունների կազմակերպման: Այս կրկնվող շրջափուլերում կուսակցությունների մի մասը գնում էր վարչակարգի հետ գործարքի եւ օգնում ճնշելու հասարակության մեջ եղած ցանկացած ընդդիմություն՝ առկա վարչակարգից ստանալով քաղաքական եւ ֆինանսական խրախուսանքներ: Ընտրությունների արդյունքում կազմավորվելիք իշխող դաշինքները ստեղծվում էին կոալիցիայի թույլտվություն ստացած բոլոր կուսակցությունների միջեւ ազդեցության ոլորտները բաժանելու նպատակով: Պայմանով, որ կոալիցիայի բոլոր անդամները կպահպանեն վարչակարգի համար միասնական կարգապահություն:

 

Նման գործելակերպը տասնամյակների ընթացքում մշակել է բազմաթիվ կեղծ-քաղաքական ավանդույթներ: Եվ ամենակարեւորը` շատ քչերն էին հետաքրքրված ազատ ընտրություններով: Այդպիսի ընտրությունները կարող էին միայն խաթարել վարչակարգերի հետ գործարքի հիմքը: Բացի դրանից, այն պահանջում էր, որ կուսակցությունները զբաղվեին իրական կուսակցական գործունեությամբ, որին ոչ ոք պատրաստ չէր, եւ ցանկություն էլ չուներ:

 

Ի՞նչ տեղի ունեցավ 2018 թվականի «թավշյա» հեղափոխության արդյունքում: Նոր իշխանությունների հետ առեւտրի պայմանները վերացվեցին, կուսակցությունները մնացին ազատ ընտրությունների ողորմածությանը: Եվ միանգամից բոլորը հասկացան, որ ավանդույթ դարձած քաղաքական գործունեության մեթոդները կորցրել են իրենց իմաստը եւ արդյունավետությունը: Տարվա ընթացքում տեղի ունեցած ընտրությունները ցույց տվեցին, որ կուսակցությունները սպառել են իրենց դերը քաղաքական գործընթացում: Ընտրողներն առավելապես անտեսում են նախընտրական ցուցակները` նախապատվություն տալով կամ «հեղափոխական վարչապետի» ցուցակներին, կամ տեղական կլանների թեկնածուներին: Այսինքն` ընտրական գործընթացները տարանջատվել են կուսակցություններից:

 

Պետք է ակնհայտ լինի, որ նկարագրված իրավիճակը չի կարող երկար շարունակվել: Անցած տարվա ընթացքում երկրում ձեւավորվել են մի շարք նոր կուսակցություններ, որոնք նոր մոտեցումներ են հռչակում կուսակցական գործունեության համար: Համենայն դեպս, նրանց գործունեության մեջ չի նկատվում Հայաստանի նոր իշխանությունների հետ գործարքի պայմաններ ստեղծելու ցանկություն: Սակայն, առարկայորեն, նրանք դեռ չեն կարող տեսանելի ազդեցություն ունենալ քաղաքական գործընթացների վրա:

 

Բայց այժմ, փաստացի հարցը կարող է լինել այն, թե արդյո՞ք հասարակությունն ունի գաղափարական եւ մտավոր ներուժ՝ արդյունավետ գործող քաղաքական կուսակցությունների ձեւավորման համար: Այս իմաստով իշխող «Քաղաքացիական պայմանագիր» կուսակցությունն ինքնին առանձնահատուկ հետաքրքրություն է ներկայացնում: Թվում է` այն պետք է հնարավորություն ունենա դառնալու իրական կուսակցություն: Բայց իշխող քաղաքական ուժի` վերջերս կայացած համագումարը ցույց տվեց, որ այստեղ իրավիճակն այնքան էլ հուսադրող չէ:

 

Նախեւառաջ տարբեր մեկնություններ առաջացրեց վարչապետ Փաշինյանի թեզը, թե իրենց կուսակցությունը չի ընդունում որեւէ «իզմ», այսինքն` աշխարհում առկա բոլոր քաղաքական գաղափարախոսությունները մերժվում են: Իրական արժեք են ճանաչվում այնպիսի հասկացություններ, ինչպիսիք են`«պետություն», «քաղաքացի», «սահմանադրություն» եւ այլն: Այսպիսի մոտեցումը իրականում մերժում է «կուսակցությունների» հայեցակարգի արժեքը, քանի որ կուսակցությունը չի կարող լինել համընդհանուր երեւույթ («կուսակցության» սահմանումն ինքնին ծագում է «մաս» հասկացությունից):

 

Այն, որ «Քաղաքացիական պայմանագրի» առաջնորդներն իրականում կուսակցությունը չեն արժեւորում, վկայում է Հայաստանի տարածքային կառավարման նախարարին կուսակցության խորհրդի ղեկավարի պաշտոնում նշանակելու իրենց որոշումը: Ընդ որում` «Քաղաքացիական պայմանագիր» կուսակցության բոլոր տարածքային ստորաբաժանումները լուծարվել են: Դժվար չէ կանխագուշակել, որ կուսակցական աշխատանքում նախապատվությունը կտրվի վարչական ռեսուրսին: Բայց ի՞նչ է վարչական ռեսուրսն ազատ ընտրությունների եւ կոռուպցիայի բացակայության պայմաններում: Ոչ ոք նման բան երբեւէ չի տեսել: Եթե ​​կապիտալն առանձնացված է քաղաքականությունից, ապա ո՞ր էներգիայով կարող է գործել վարչական ազդեցության քաղաքականությունը:

 

Արծարծված բոլոր հարցերը չունեն պատասխան եւ չեն էլ կարող ունենալ: Անհնար է ազատ ընտրությունների ինստիտուտը եւ լրատվամիջոցների ազատությունը նպատակաուղղված արմատավորել քաղաքական կյանքում՝ անտեսելով քաղաքական կուսակցությունների ազատ մրցակցությունը: Իսկ գործունակ կուսակցությունների կայացման համար իրական պայմաններ երկրում դեռ չկան: Թե ուր կարող է տանել վերը նկարագրված գաղափարական խառնաշփոթը, դժվար է կանխատեսել: Առայժմ նկատելի է, որ քաղաքական դատարկությունը լցվում է ապագաղափարական, լուսանցքային տարբեր խմբերի իռացիոնալ ակտիվությամբ:

 

Նյութի սկզբնաղբյուրը` acnis.am կայքում:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-06-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 4,3%
  • 2021-06-24
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շրջանակում աջակցությունը կշարունակվի
  • 2021-06-24
  • «Արտեկ փովեր սիստեմա» ընկերությունը «Ալյանս» ԱՏԳ-ում կիրականացնի անօդաչու թռչող սարքերի արտադրության գործունեություն
  • 2021-06-23
  • Հունվար-ապրիլին արտերկրից Հայաստան դրամական փոխանցումները 29.1%-ով աճել են
  • 2021-06-22
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր
  • 2021-06-22
  • Մայիսին՝ ապրիլի համեմատ, գրանցված աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 8.5 հազարով
  • 2021-06-18
  • 4.1 մլրդ դրամի գերավճարի գումարները վերադարձվել են 29 306 հարկ վճարողներին
  • 2021-06-18
  • Հայաստան զբոսաշրջային այցելությունները ապրիլ ամսին կազմել են 41,881, իսկ մայիսին՝ 52,908
  • 2021-06-17
  • ԱԺ Ֆինանսավարկային և բյուջետային հարցերի մշտական հանձնաժողովն ամփոփել է աշխատանքները
  • 2021-06-16
  • ԿԲ-ը վերանայել է գնահատականը, կանխատեսում է 4.6 տոկոս տնտեսական աճ
  • 2021-06-15
  • Արտաքին հատվածից ՀՀ տնտեսության վրա ակնկալում է էական գնաճային ազդեցություն
  • 2021-06-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-06-14
  • Կապի ոլորտում փորձ է արվում ներդնել շարժական կապի լայնաշերտ 5G տեխնոլոգիաները
  • 2021-06-10
  • Համաշխարհային բանկը 2021թ․ Հայաստանում կանխատեսում է 3.4% տնտեսական աճ
  • 2021-06-09
  • Համաշխարհային բանկը գլոբալ տնտեսության համար 5,6% աճ է կանխատեսում
  • 2021-06-04
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.9%
  • 2021-06-03
  • Կառավարությունն ընդունել է ՀՀ-ից մի շարք ապրանքների արտահանման ժամանակավոր արգելք կիրառելու մասին որոշում
  • 2021-06-03
  • Գործադիրը հաստատել է ՀՀ-ում ինտենսիվ այգեգործության զարգացման ծրագիրը
  • 2021-06-02
  • Քննարկվել են տնտեսական ոլորտին վերաբերող տարեկան կատարողականները
  • 2021-06-01
  • 2020թ. պետական բյուջեի կատարման մասին տարեկան հաշվետվության քննարկումներ ԱԺ-ում
  • 2021-06-01
  • 2021թ. 5 ամիսներին ՊԵԿ-ն ապահովել է 618.4 մլրդ դրամ հարկային եկամուտ
  • 2021-06-01
  • Սոցիալական պաշտպանության համակարգի ախտորոշումը և ՔՈՎԻԴ-19-ի ազդեցությունը ՀՀ տնային տնտեսությունների վրա
  • 2021-05-31
  • ՕECD-ն զգուշացնում է գլոբալ տնտեսության անհավասարաչափ վերականգնման մասին
  • 2021-05-31
  • Տեղի ունեցել ՀՀ-ում Ֆինանսական կրթման ազգային ծրագրի մշակման և իրագործման հանձնաժողովի 17-րդ նիստը
  • 2021-05-31
  • Անշարժ գույքի շուկան դեռևս չի վերադարձել նախաքովիդյան վիճակին
  • 2021-05-26
  • Ուղեցույցներ ու իրազեկման թերթիկներ` տնտեսվարողների համար
  • 2021-05-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ 2,6%
  • 2021-05-25
  • Տեղաբաշխվել են պետական կարճաժամկետ պարտատոմսեր` 1 մլրդ դրամ ծավալով
  • 2021-05-24
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակում ՀՆԱ-ի աճը կազմել է – 3,3%
  • 2021-05-24
  • Մայիսի 24-ին կտեղաբաշխվեն պետական պարտատոմսեր․ ՀՀ ՖՆ
  • 2021-05-20
  • Նախագիծ անշարժ գույքի կառուցապատմամբ զբաղվող տնտեսավարող սուբյեկտների մոտ ԱԱՀ-ի և շահութահարկի մասով առաջացած խնդիրների լուծման համար
  • 2021-05-20
  • Պարզեցվել է տնտեսվարողներին անցումային գերավճարների վերադարձման կարգը
  • 2021-05-20
  • Հայաստանի բանկերի միությունն ամփոփել է համակարգի առաջին եռամսյակի ցուցանիշները
  • 2021-05-19
  • ԿԲ-ը հրապարակել է 2021թ. մայիսի 4-ի վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքի արձանագրությունը
  • 2021-05-18
  • 2020թ․ առաջին երեք եռամսյակում ԿԲ-ն վարել է խթանող դրամավարկային քաղաքականություն
  • 2021-05-18
  • Տրանսֆերային գնագոյացման կարգավորումները՝ հարկային կարգապահության բարելավման միջոց
  • 2021-05-13
  • Գործադիրը հաստատել է ոռոգման համակարգի ֆինանսական առողջացման աջակցության 2021 թվականի ծրագիրը
  • 2021-05-13
  • Մարզպետարաններին կտրամադրվեն լրացուցիչ սուբվենցիաներ
  • 2021-05-13
  • Գիտաշխատողների աշխատավարձերն աստիճանաբար կբարձրանան
  • 2021-05-12
  • Տարեվերջին գնաճային ճնշումը Հայաստանում կթուլանա․ ԵԱԶԲ
  • 2021-05-11
  • Բնակչության ծերացումը կնվազեցնի գլոբալ տնտեսական աճը․ Moody’s
  • 2021-05-10
  • Գարնանացան հացահատիկային, հատիկաընդեղեն և կերային մշակաբույսերի արտադրության խթանման պետական աջակցության ծրագիր
  • 2021-05-07
  • ՊԵԿ-ը հրապարակել է զբոսաշրջության և առևտրական գործունեության վերաբերյալ հարկային ուղեցույցներ
  • 2021-05-07
  • Պարենային ապրանքների համաշխարհային գների աճը ապրիլին շարունակվել է
  • 2021-05-07
  • ԱՄՆ-ից սկսել են ավելի շատ փող ուղարկել Հայաստան
  • 2021-05-06
  • Օտարերկրյա ուղղակի ներդրումներն աշխարհում հակառեկորդ են սահմանել
  • 2021-05-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 6.2%
  • 2021-05-04
  • Զբոսաշրջության ոլորտի առավել ճշգրիտ վիճակագրական տվյալների հավաքագրում՝ ՍԷԿՏ համակարգի բարելավման միջոցով
  • 2021-05-04
  • 12-ամսյա բնականոն գնաճը ևս արագացել է՝ մարտի վերջին կազմելով 6.6%։
  • 2021-05-04
  • 2020-ին Հայաստանում անկանխիկ գործարքների ծավալը 37%-ով ավելացել է
  • 2021-05-04
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 0.5 տոկոսային կետով
  • 2021-05-04
  • ԵՄ երկրներում գրեթե 7 միլիոն աշխատատեղ է կրճատվել օդային ուղևորափոխադրումների դադարեցման պատճառով
  • 2021-05-03
  • Արցախում նվազագույն սպառողական զամբյուղի արժեքն աճել է
  • 2021-04-30
  • Մեկնարկել է «Ապագա Հայկականը» հանրային նախաձեռնությունը
  • 2021-04-28
  • 2021 թվականին ՀԿԵ-ն հիմնանորոգելու է 9,5 կմ երկաթուղային գծեր
  • 2021-04-27
  • Քննարկվել են Կառավարության առաջիկա քայլերը պետական պարտքի նվազեցման ուղղությամբ
  • 2021-04-27
  • ՊԵԿ-ն աջակցության ծրագրերի շրջանակում շուրջ 9 մլրդ դրամ է բաշխել տնտեսվարողներին
  • 2021-04-27
  • 2020թ. բյուջեի կատարման տարեկան հաշվետվությունը կառավարությունը խորհրդարան կներկայացնի մինչև մայիսի 1-ը
  • 2021-04-27
  • Քննարկվեցին փողերի լվացման և ահաբեկչության ֆինանսավորման դեմ պայքարին առնչվող հարցեր
  • 2021-04-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը (2021թ․ հունվար-մարտ)՝ – 2,0%
  • 2021-04-23
  • ՎԶԵԲ-ը կաջակցի Հայաստանի ֆոնդային բորսային` մշակելու կապիտալի շուկայի զարգացման ռազմավարությունը
  • 2021-04-22
  • 6 ամսով երկարացվել է ժամանակավորապես ներմուծված ավտոմեքենաների՝ ԵԱՏՄ տարածքում մնալու ժամկետը
  • 2021-04-21
  • Համավարակից վերականգնումը կլիմայի փոփոխությանն ուղղված գործողություններին թափ հաղորդելու հնարավորություն
  • 2021-04-21
  • 2020թ. մարտի համեմատ եկամուտ ապահոված աշխատատեղերի քանակն ավելացել է շուրջ 2500-ով
  • 2021-04-21
  • Ապրիլի 19-ին տեղաբաշխվել են պարտատոմսեր
  • 2021-04-21
  • PwC-ն կազմել է ԿԲ թվային արժույթների գլոբալ վարկանիշը
  • 2021-04-21
  • Եկամտային հարկի գումարների վերադարձման դիմումներն անհրաժեշտ է ուղարկել էլեկտրոնային եղանակով
  • 2021-04-20
  • 2021թ․ 1-ին եռամսյակի ՏՏ ոլորտի խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-15
  • 2021թ. առաջին եռամսյակում 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-04-14
  • Շուրջ 4.7 մլրդ դրամ կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 23-րդ միջոցառման շահառուներին
  • 2021-04-13
  • ՀՀ 2021թ․ թողարկված եվրապարտատոմսերը սկսել են շրջանառվել Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-12
  • 2020թ․ ավանդներն ավելացել են 101 մլրդ դրամով կամ 2.9%-ով
  • 2021-04-09
  • Աշխատանքի առցանց հայտարարությունների վերլուծություն
  • 2021-04-09
  • Evocabank-ի պարտատոմսերը ցուցակվել են Հայաստանի ֆոնդային բորսայում
  • 2021-04-08
  • Գիտատեխնիկական ծրագրերի իրականացման համար կտրամադրվի հավելյալ գումար
  • 2021-04-08
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-04-07
  • 2021թ․ ապրիլի 1-ի դրությամբ ավելացել է միկրոձեռնարկատերերի քանակը
  • 2021-04-07
  • Բեռնափոխադրումների անկում և ուղևորափոխադրումների աճ 2021թ․ առաջին եռամսյակում
  • 2021-04-07
  • 2020թ․-ին վճարային քարտերով գործարքների ծավալը 2019թ․-ի համեմատ ավելացել է 16.4%-ով
  • 2021-04-05
  • Սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 5.8%

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր